Förflytta dig till innehållet

Amorella kan säljas då Viking Glory börjar köra från Åbo – ”Det finns en marknad”

Pressbild
ett passagerarfartug
M/S Amorella har kört linjen Åbo-Stockholm sedan år 1988. När Viking Glory sätts i trafik efter årsskiftet kan det bli aktuellt med att sälja henne.

Som ett försök att förstärka sin likviditet ser Viking Line över sina tillgångar. M/S Mariella har varit till salu sedan augusti i fjol och enligt vd Jan Hanses har man fått några intresseförfrågningar. Men om det är aktuellt med en affär vill han inte säga.

– Jag tror på en försäljning när vi har pengarna på kontot. I det här skedet är det onödigt att spekulera.

I höstas trodde Hanses att priset kunde ligga mellan 20 och 40 miljoner euro. Nu har marknadsläget förändrats.

– Uppskattningen på 40 miljoner var före pandemin. Nu ligger priset närmare 20 miljoner.

Snart kan det vara dags att lägga nästa fartyg till försäljning, säger Hanses.

– Efter att Viking Glory sätts i trafik står M/S Amorella sannolikt i tur.

Vad tror du om intresset för begagnade passagerarfartyg?

– Har de bildäck finns det nog en marknad. För renodlade kryssningsfartyg är det sämre, men man få se hur läget börjar se ut efter att coronasituationen har lugnat ner sig.

Amorella har kört Åbo-Stockholmlinjen ända sedan fartyget blev klart från varvet i Split i det forna Jugoslavien år 1988.

Viking Line välkomnar Åboföretagare till Mariehamn

Viking Line ser också över sin fastighetsmassa i Mariehamn. Rederiets fastighet på Storagatan är till salu, säger informationsdirektör Johanna Boijer-Svahnström.

– Finns det företagare i Åbo som vill komma till Mariehamn och göra business så är de välkomna.

en kvinna i röttJan-Ole Edberg
Johanna Boijer-Svahnström. g

Samtidigt går planerna på en gemensam terminal i Åbo för Viking Line och Tallink Silja vidare.

De nuvarande terminalerna i Åbo hamn ägs av rederierna men de står på Åbo stads mark. Hyreskontraktet mellan staden och rederierna går ut i slutet av 2025.

Om en ny gemensam terminal byggs kommer Åbo stad att lösa in de nuvarande terminalerna av rederierna.

Boijer-Svahnström har redan en idé på vad terminalbyggnaden kunde användas till.

– Man kunde öppna Finlands första fotografiska museum där, i stil med det som finns i Stockholm. Det skulle bli en bra turistattraktion i hamnen och hela det trevliga parkområdet.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *