Förflytta dig till innehållet

”Alla barn har rätt till en samtidskonst som refererar till den egna tiden, den egna barndomen, nuet” – därför behövs residenskonstnärer i universitetsmiljön

blå botten med vit text där det står ÅU debatt

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Lärare och konst. Jag har lust att ge en glimt av vardagen vid ett universitet. En av de finare dagarna, de självlysande glimtarna. Kontexten är följande: Utbildningen och forskningen inom ämnet bildkonstens didaktik har under de senaste åren fått ett unikt lyft.

Detta har genomförts så att en residenskonstnär haft placering i Åbo Akademis Campus Academill. Lärarstuderande har fått ta del av och också involveras i en verksam konstnärs processer inom ramen för sina studier.

Initiativet till residenskonstnärsprojektet är taget av Stiftelsen Pro Artibus som också finansierar projektet.

Den första residenskonstnären, Lena Séraphin , avslutar sin period till sommaren.

Séraphins forskning handlar om samskrivning som en kollektiv efterforskande metod samt textbaserad rumslig gestaltning.

På forskarseminariet Sharing text diskuterade Séraphin kring temat reflexivitet i konst med Anja Kraus , professor i estetiska ämnen vid Stockholms universitet.

Vi som tog del av diskussionen en vardagskväll på campus och via Zoom var lärare, forskarkolleger, studerande och övriga intresserade på olika håll i Norden.

Syftet med residenskonstnärsprojektet har uttryckligen varit att höja kunskapen om och nivån på bildkonstundervisningen vid våra finlandssvenska 1–6 skolor och detta har nu åtgärdats genom att blivande klasslärarstuderande fått en ökad insyn i en verksam konstnärs arbete.

Särskilt samtidskonsten i undervisningen har uppmärksammats. Alla barn har rätt till en samtidskonst som refererar till den egna tiden, den egna barndomen, nuet.

Det är absolut inte förbjudet att betrakta målningar från den finländska guldåldern eller att läsa texter av Fredrika Runeberg i våra skolor, men endast det räcker inte som underlag för estetisk tolkning.

För att ta in samtidskonsten och undervisa om den (oberoende av vilken konstform det handlar om) så behöver läraren kunskap både om konsten som sådan, dess funktion och särpräglade didaktik.

Lena Séraphin använder isbergsmetaforen då hon talar konstpedagogik, Artist Pedagogy, med våra lärarstuderande.

Konstverket är endast toppen av isberget, processen är allt det som inte syns.

Och det är uttryckligen de konstnärliga processerna som fått synlighet vid Åbo Akademi i Vasa under de senaste fyra åren. Ett varmt tack till Lena Séraphin som gett oss djupa insikter under fyra års tid.

Från och med hösten tillträder Ulrika Ferm som residenskonstnär i Campus Academill.

Välkommen Ulrika och välkommen alla andra att bekanta er med residenskonstnärsprojektet.

Stiftelsen Pro Artibus bedriver ett konstnärsresidens i samarbete med Åbo Akademis lärarutbildning i Vasa. Projektet pågår 2019–2029 och residensperioderna är treåriga.

Mer info på proartibus.fi/residens/solsidan-vasa/

Ria Heilä-Ylikallio
Professor i svenska och litteratur med didaktisk inriktning
Åbo Akademi

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter