All trafik med vajerfärjor sätts under lupp då utredningen av Palva-färjans olycka görs
Anja Kuusisto 31.01.2019 17:06
Räddningsuppdraget pågick natten mellan den 29 och 30 december 2018, då färjan som går mellan Teersalo och Palva hade kört på grund. Foto: Sjöbevakningen Redan några…
Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare.
Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla
Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben.
Din senaste betalning gick tyvärr inte igenom, men det kan du lätt åtgärda genom att gå in på ”Mitt konto” och antingen prova igen eller byta kort.
Vi ser att du för tillfället inte har någon prenumeration hos oss. Du kan väldigt enkelt starta en genom att, välja den prenumerationsform som passar dig bäst här.
Var vänlig vänta.
Anja Kuusisto
Ge respons åt redaktören
Dela artikeln
Den stora skillnaden mellan vajerfärja och frigående färja är, att den frigående färjan är behörigt bemannad och utrustad för att navigera i öppet vatten. Vajerfärjan skall fysiskt vara hindrad att kunna avvika från sitt färjpass och är dessutom bemannad med endast en förare. Om vajern under svåra isförhållanden inte klarar av att löpa, kan den släppas loss, men då kör vajerfärjan istället i en öppnad ränna som tjänstgör som hinder för att avvika från passet. Reglerna är enkla, men rederierna har i årtionden tummat på dessa enkla statut. En grundlig genomgång av Olycksutredningscentralen är välkommen.