Förflytta dig till innehållet

All trafik med vajerfärjor sätts under lupp då utredningen av Palva-färjans olycka görs

Räddningsuppdraget pågick natten mellan den 29 och 30 december 2018, då färjan som går mellan Teersalo och Palva hade kört på grund. Foto: Sjöbevakningen Redan några…

Redan prenumerant?

Dela artikeln

0 kommentarer: “All trafik med vajerfärjor sätts under lupp då utredningen av Palva-färjans olycka görs

  1. Bo Gyllenberg skrev

    Den stora skillnaden mellan vajerfärja och frigående färja är, att den frigående färjan är behörigt bemannad och utrustad för att navigera i öppet vatten. Vajerfärjan skall fysiskt vara hindrad att kunna avvika från sitt färjpass och är dessutom bemannad med endast en förare. Om vajern under svåra isförhållanden inte klarar av att löpa, kan den släppas loss, men då kör vajerfärjan istället i en öppnad ränna som tjänstgör som hinder för att avvika från passet. Reglerna är enkla, men rederierna har i årtionden tummat på dessa enkla statut. En grundlig genomgång av Olycksutredningscentralen är välkommen.

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter