Förflytta dig till innehållet

Åboland har mycket att vinna på distansarbete

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Coronarestriktionerna har inte bara paralyserat största delen av samhället, utan också tvingat oss att tänka om det som tidigare varit självklart i vår vardag. I Åbo funderar man ofta på…

Redan prenumerant?

Dela artikeln

2 kommentarer: “Åboland har mycket att vinna på distansarbete

  1. Mats Björklund skrev

    Ted, barnen kan ju gå i sin skärgårdsskola och föräldrarna kan effektivt distansjobba hemma då barnen är i skolan. Kommunens sak blir att se till att skolorna i skärgården fungerar. Fungerar inte skolorna med transporter bor familjerna på annan ort – och föräldrarna med distansjobbmöjligheter distansjobbar där. Inget illa med kompletterande distansstudier här och där nu som då, men de är inte motorn till föräldrarnas distansjobb och det är många som inte klarar av distansskola på heltid. Arbetsgivarnas inställning till distansjobb och kommunens dagvårds- och skolarrangemang rent fysiskt är a och o för distansjobbande föräldrar, och även för dem som har närjobb i skärgården.

  2. Ted Bergman skrev

    En stor del av de potentiella distansjobbarna har barn i skolålder. Om skolorna inte erbjuder möjlighet till distansstudier periodvis så kommer nog inte föräldrarna att distansjobba ex. från skärgården. Kommunerna har således en mycket stor roll, och Pargas kunde ta steget ut för där har även staden att vinna på flera plan.
    I undervisningen kunde staden internt använda hela lärarresursen effektivt, ex. kunde Houtskär eller Utölärarna utöka sitt läroarbete med en distansgrupp från kommunens olika kommundelar. Detta kräver dock verkligt nytänk vilket skulle vara ypperligt just nu när skolcentrum i Pargas byggs om. Tänk inte mera fysiska väggar enbart, lägg in mera läromiljöer (tidvis) till vilken distans är en av dessa. Nya läroplanen söker även dessa nya läromiljöer utanför skolväggarna och det är nu rätt tidpunkt att göra förändringar och ta med distansundervisning som ett element för optimering av både lärarresurser samt utöka föräldrars möjlighet till distansarbete.

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter