Åbobor instängda av "katastrofal trafiklösning" – invånare i trähuskvarter kommer inte ut när stängd storkorsning stockar trafiken
I början av februari stängde Åbo stads trafikcentral korsningen av Stockholmsgatan och Runsalavägen på väg mot hamnen för all fordonstrafik för gott.
Orsaken är det nya stora bostadsområdet Kirstiparken, som håller på att byggas för flera tusen nya invånare.
I stället ska bilisterna välja Arthursgatan.
De omkring sextio personer som bor i trähuskvarteret mellan Stockholmsgatan, Runsalavägen och Arthursgatan är missnöjda eller snarast rasande över den här lösningen.
Kvarteret har sin ut- och infart till Arthursgatan.
Kommer inte ut
Men de ökade trafikmängderna stockar Arthursgatan, så att de inte längre kommer ut från sin parkering.
– Hela trafiksituationen här är kaotisk, säger Pia Wolff-Helminen, som bor i trähuskvarteret.
Reima Helminen är styrelseordförande för trähuskvarterets bostadsbolag.
– Det finns väldigt många problem med att man har stängt av korsningen mellan Stockholmsgatan och Runsalavägen för all trafik, trots att den ersättande korsning som finns inplanerad mellan Stockholmsgatan och Storheikkilävägen inte ännu har byggts.
Eftersom all trafik också till Storheikkilä nu ska gå längs Arthursgatan har trafikmängderna ökat betydligt. Också de som ska till närliggande Saippuacenter, där många barn har hobbyer, använder Arthursgatan.
Speciellt svårt morgon och eftermiddag
– Speciellt svårt blir det för oss i trähusen i rusningstid, på morgnarna och på eftermiddagen. Trafiken stockar sig redan tidigt på eftermiddagen och vi blir mer eller mindra instängda, säger han.
Problemet förvärras av att de bilar som ska svänga från Arthursgatan till Stockholmsgatan har väldigt kort tid på sig att göra det. Trafikljusen i korsningen byter med kort intervall om till rött för dem som kommer från Arthursgatan.
– Det gör att bara några bilar hinner köra in i korsningen från Arthursgatan. Resten kör mot rött. De korta intervallen gör också att kön av bilar som ska svänga från Arthursgatan inte blir kortare, då det hela tiden kommer nya bilar från Storheikkilähållet, säger Helminen.
Svårt för fotgängare
Ännu färre bilar hinner vända in i korsningen om det finns fotgängare som samtidigt ska korsa Stockholmsgatan, då de också har grönt ljus.
Medan ÅU besöker platsen står en liten flicka i skolåldern vid övergångsstället på Stockholmsgatan. Hon vågar inte gå över trots att hon har grönt, eftersom det samtidigt kommer en ständig ström med bilar, som också har grönt från Arthursgatan.
Ingen pil för vänstersväng
Ett annat problem med den här korsningen är att det inte finns någon pil för vänstersväng i trafikljusen från Arthursgatan till Stockholmsgatan.
– Det bidrar till att skapa flaskhalsen på Arthursgatan, säger Reima Helminen.
Han förundrar sig över att det däremot finns ett körfält på Stockholmsgatan för dem som kommer från hamnen och som ska vända in på Arthursgatan.
– Men det gör ju ingen. Det är från centrumhållet som trafiken kommer och där finns inget extra körfält för dem som ska vända till höger in på Arthursgatan. Det också bidrar till att stocka trafiken.
"Förvånande att inte planerat bättre"
Bostadsbolagets disponent Jarkko Wallinkoski säger att de är förvånade över att staden inte har planerat trafiken bättre under byggnadstiden då Kirstiparken byggs.
Pia Wolff-Helminen säger att trafiklösningen är en katastrof redan från början.
– Arthursgatan är smalare än vad den var då den ännu var vår lilla gata och ska vara leden in till ett nytt bostadsområde för 4 000–5 000 personer. Efter ett större snöfall blev den så smal, efter att den plogats, att en buss och en personbil knappt kunde mötas.
Långa köer
Köerna på Arthursgatan sträcker sig ibland längs hela gatan ända till Axelsvägen.
– Arthursgatan är byggd för närområdestrafik, och inte för att vara en genomfartsled för ett stort område, som hela tiden får allt fler invånare.
Nu kör också all trafik till höghusbyggena här och det finns inte tillräckligt med parkeringsplatser för dem som jobbar på byggena.
Samtidigt är höghusen i det nya stora bostadsområdet Kirstiparken långt i från färdiga. För några dagar sedan meddelade byggföretaget Bonava att de börjar bygga sitt sjunde höghus. De ska bygga 1 400 lägenheter i området.
Tjugo höghus till
Tjugo nya höghus saknas fortfarande, säger trähusinvånarna lite bittert.
– Kirstiparken bli säkert fin, men trafiken kommer aldrig att fungera med endast en huvudinfart. Nu använder också Storheikkiläborna Arthursgatan då de ska mot centrum, säger Pia Wolff-Helminen.
Nej tack till drive-in
Som pricken över i:et för invånarna i trähuskvarteret finns det planer på att bygga ett drive in-hamburgerställe vid Stockholmsgatan, invid korsningen till Arthursgatan.
– Enligt stadens preliminära beräkningar kan den besökas av 200 bilar per dygn, säger Pia Wolff-Helminen.
Invånarna säger att de kommer att göra allt för att motsätta sig att den planerade drive in-restaurangen blir av.
– Det blir en samlingsplats för bilburna med risk för nedskräpning som följd. Vi förstår inte hur ännu fler bilar ska få plats här, när det redan nu är kaos, säger de.
Hur borde trafikenlösas så att ni som bor i trähuskvarteret kommer ut?
– Man borde ha byggt den ersättande anslutningen till Storheikkilä innan man stängde av korsningen mellan Stockholmsgatan och Runsalavägen, säger Reima Helminen bestämt.
Då skulle trafiken till Storheikkilä ledas längs Storheikkilävägen i stället för som nu längs den smala Arthursgatan.
– Det minsta man kan begära är att korsningen mellan Stockholmsgatan och Runsalavägen öppnas på nytt, åtminstone tills den ersättande korsningen är klar.
Invånarna har gett respons till staden via responsformuläret på stadens webb, men fortfarande flera veckor senare har de inte fått något svar.
Jarkko Wallinkoski säger att staden borde ha tänkt på infrastrukturen tidigare, innan man börjar bygga.
– Nu har man gjort saker i fel ordning. Man har börjat bygga, stängt av huvudkorsningen, men inte tänkt på hur människor ska röra sig i området.
– Staden borde absolut tänka om. Planen om Kirstiparken som en grön, bilfri stadsdel är en utopi. Fastän bara en liten del av området är färdigt, ser man hur bilar felparkeras överallt i brist på parkeringsplatser, säger Pia Wolff-Helminen.