Förflytta dig till innehållet

Åbo vill liva upp området runt Biskopsgatan och prioritera fotgängare och cyklister

Fler fotgängare och cyklister ska lockas att använda Biskopsgatan i Akademikvarteret som genomfartsväg. Inom ramen för projektet ”Gamla Åbo” vill Åbo stad liva upp området och trafikarrangemangen är en central del av planerna.

På tjänstemännens bord ligger nu frågan om Biskopsgatan borde bli en gårdsgata eller en cykelgata. En gårdsgata innebär att fotgängare och cyklister rör sig fritt på hela gatan och bilar får anpassa sig efter dem, medan en cykelgata skulle innebära att cyklister får en egen körfil vid sidan av bilvägen. Bilisterna skulle ha väjningsplikt för cyklister.

– På en del håll i Åbo har man markerat cykelfilerna med rött, men vi har diskuterat att det inte skulle passa i den historiska miljön. Ett annat sätt att märka ut cykelvägen är genom stenbeläggning, säger Tuija Alihaanperä, projektchef för Gamla Åbo.

Planeringen är ännu i början och alla alternativ är ännu på bordet. Men i diskussioner mellan tjänstemännen har man konstaterat att ett alternativ där trottoaren bevaras bättre representerar gatans historia än större ingrepp där gatan skulle förvandlas mera till en gågata.

Tryggt för cyklister och fotgängare

Harri Myllylä vill se färre bilar på Biskopsgatan.

Boendeföreningen Biskopsgatan har redan i många år velat minska biltrafiken på gatan och förespråkat att Biskopsgatan skulle bli en gårdsgata, på samma sätt som området kring Åbo domkyrka. De är glada över att Åbo stad nu drar åt samma håll. Föreningen ser fortfarande helst att gatan skulle bli en gårdsgata, men ordförande Harri Myllylä säger att en cykelgata också är ett bra alternativ.

– Huvudsaken är att det skulle bli tryggare och trevligare för fotgängare och cyklister att röra sig på Biskopsgatan utan att vara rädda för att en bil kör på dem bakifrån eller från sidan.

ÅA vill minska biltrafiken

Biskopsgatan är livligt trafikerad av studerande som rör sig till fots eller med cykel. Åbo Akademis rektor Mikael Lindfelt säger att akademin i planeringen av Gamla Åbo förespråkat lösningar som ökar den lätta trafiken, alltså fotgängare och cyklister, och minskar på biltrafiken.

– Det skulle vara bra med tanke på studerande och för områdets attraktionskraft. På det sättet kan området bli livligare utan att biltrafiken ökar, säger Lindfelt.

Det finns inte planer på ett totalt bilförbud på Biskopsgatan.

Paret Jorma Boberg och Eija Nordlund rör sig nästan dagligen på biskopsgatan antingen till fots eller till cykel. De bor vid Månberget i Nummis och detta är deras rutt till och från centrum. De säger att biltrafiken blev mycket lugnare redan för några år sedan då parkering vid Biskopsgatan blev avgiftsbelagd.

– Innan var det väldigt mycket trafik, men nu har biltrafiken inte stört, säger Boberg.

Emma Strömberg
Carolina Wikman

Carolina Wikman från Pargas studerar historia vid Åbo Akademi. Hon tycker att det skulle vara bra om cyklister fick en egen cykelfil.

– En massa studerande cyklar här och nu måste de vara på bilvägen, säger Wikman.

I slutet av förra året godkände stadsstyrelsen visionen för ”Centrum och Gamla stan” som står som underlag för det fortsatta utvecklingsarbetet av området kring Domkyrkan och universitetskvarteren. Fullmäktige godkände nyligen bygget av en gångväg i trä längs Aura å från biskopsgården till akademibyggnaden Arken på Fabriksgatan, på samma sätt som på andra sidan ån. Det nya promenadstråket ska vara klart i slutet av nästa år.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter