Åbo stad behöver en plan för hur de språkliga tjänsterna ska planeras
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Seniorerna vill att Åbo stad upprättar en plan för hur de språkliga tjänsterna ska organiseras och planeras för att säkerställa den språkliga servicen och personalens språkkunskaper. Den svenskspråkiga servicen och tjänsterna fungerar inte till alla delar jämlikt med den finskspråkiga vilket vi kunnat läsa om i olika media. Som exempel på detta kan vi visa på en dela av välfärdssektorns verksamheter, såsom planerna för gemenskapsboende för äldre, planerna på en lågtröskelmottagning för psyk- och rusmedelsklienter, hälsovårdscentralernas telefonservice (Call Center), coronavaccineringen och så vidare. Välfärdssektorn har inte till alla delar planerat och dokumenterat hur den svenskspråkiga vården och omsorgen ska organiseras och fungera på ett motsvarande sätt som den finskspråkiga. Verksamheten vid välfärdssektorn är inte organiserad så att den kan garantera jämlik språklig service. Varje tvåspråkig stad och kommun bör ha en plan för hur de språkliga tjänsterna ska planeras och organiseras. Av olika orsaker kan de språkliga tjänsterna inte alltid organiseras lika på båda språken och av den orsaken är viktigt att i enlighet med god förvaltningssed planera och dokumentera hur tjänsterna ska organiseras och ges för att garantera jämlik service. Enligt språklagstiftningen ska språkliga tjänster ges på ett jämlikt sätt så att de motsvarar invånarnas behov, men man får man inte omorganisera verksamheten så att de försämrar invånarnas service och rättigheter. Svenska Seniorer i Åboland anser att varje tvåspråkig stad och kommun bör ha en plan för hur de språkliga tjänsterna ska planeras och organiseras för att säkerställa den språkliga servicen och personalens språkkunskaper.