ÅA-studerande marknadsför Slush i Shanghai

Publicerad:

Fem studerande i organisation och ledning vid Åbo Akademi åkte för tre veckor sedan till Shanghai i Kina för att hjälpa till att organisera evenemanget Slush Shanghai 2017.

Robin Edfelt, Saara Essén, Tette Niinimäki, Matti Tarmio och Eva Persson studerar organisation och ledning. Resan gör de som en projektkurs. Åbo Akademi hade varit i kontakt med arrangörerna i Shanghai och den vägen inleddes samarbetet.

De har en central roll i arrangemangen inför Slush Shanghai. Evenemanget följer samma koncept som Slush i Helsingfors, som blivit en mötesplats för uppstartsföretag och teknologikunnande och investerare och företagsledare.

ÅA-studerandena har varit i direkt kontakt med uppstartsföretagare och investerare i Kina för att göra dem intresserade av evenemanget. Tarmio berättar att när de kom till Shanghai för tre veckor sedan var arrangörerna ännu långt från besöksmålet. Men när ÅA-gruppen började hjälpa med att marknadsföra evenemanget har många fler anmält sig.

Med en vecka kvar till Slush har 2300 personer anmält sig. Arrangörernas målsättning är 3000.

Det har varit ganska annorlunda och utmanande att jobba med marknadsföring av ett evenemang i Kina jämfört med i Finland.

- Bland annat Facebook och Google är blockerade i Kina så man måste hitta andra kanaler för marknadsföringen, berättar Tarmio.

I teamet finns också 15 kineser och de är till stor hjälp på den punkten, och förstås med språket.

- Vi skriver på engelska och så översätter de till kinesiska och publicerar på Kinas version av Twitter, berättar Edfelt.

Kineser använd appen Wechat som är som en blandning mellan Whatsapp, Facebook, Instagram och e-post. Det är också den appen som ÅA-studerandena har använt för att kommunicera med arrangörerna för Slush.

Trots att Facebooksidan är blockerad i Kina har de ändå gjort ett evenemang på Facebook.

- Man kommer åt sidan via VPN-tunnel. Det finns många utlänningar i Shanghai och de använder Facebook. Vi vill nå dem också, förklarar Edfelt.

Han och Niinimäki har också arbetat med en app som man kan använda under Slush där all information om evenemanget finns samlad.

Det bor 24 miljoner människor i Shanghai så det tog en tid för gruppen att lära sig hur man tar sig till olika platser och vänja sig vid att det tar länge att förflytta sig. Språket har varit utmanande, särskilt på restauranger.

- Efter förra veckan lärde vi oss vad vi ska undvika när vi går ut och äter, konstaterar Edfelt.

Studerandena är förväntansfulla inför den sista veckan innan Slush drar igång.

- Det kommer att vara en intensiv vecka, säger Persson.

Sammanlagt kommer gruppen att vara fem veckor i Shanghai. De har en blogg där de skriver om sina upplevelser.