Vänelever i Åbo följer debatten om Nagumobbningen – "Chockerande och överraskande"

Kim Lund
Två flickor står på en trappa
Embla Palmberg och Lotta Wulff är vänelever i S:t Olofsskolan. De jobbar bland annat med förebyggande mobbningsarbete.
Publicerad:

Rasten har tagit slut och det är tomt och stilla i korridorerna i S:t Olofsskolan. Ute på gården står några elsparkcyklar och nedanför trappan som leder upp till skolgården står mopederna uppställda i en prydlig rad.

Jag är här för att träffa två av skolans vänlever och deras handledare. Temat är mobbning och den diskussion som har tagit fart efter att en ung kvinna skrev ett känsloladdat inlägg på Facebook om hur hennes syster i flera år har mobbats i Kyrkbackens skola i Nagu.

Också niondeklassarna Lotta Wulff och Embla Palmberg har följt debatten.

– Det var ganska chockerande och överraskande att mobbningen har varit så grov som det verkar. Man blir ledsen när sådant händer. Ingen förtjänar att bli mobbad.

Lotta Wulff och Embla Palmberg tror att det handlar om otur då någon blir ett mobbningsoffer. "Vem som helst kan bli det".

Som vänelever arbetar Palmberg och Wulff med förebyggande mobbningsarbete. I praktiken betyder det att de hjälper de nya sjundeklassarna att lära känna varandra genom att vara med i klasserna och till exempel spela olika spel. Ingen ska behöva känna sig utanför och syftet med vänelevsverksamheten är att skapa en god klassanda och samhörighet mellan eleverna.

Samtidigt vill man bygga upp ett förtroende mellan de yngre barnen och väneleverna och sänka tröskeln för att våga ta kontakt.

– Det är viktigt att de kan lita på oss och att de vågar komma och prata med oss om det behövs, det är bra med tanke på framtiden. Det kan vara lättare att tala med en vänelev än att göra det med en lärare. Vi kanske förstår dem bättre och kan föra budskapet vidare

Men det är klart, också lärarna ska vara öppna för diskussion med alla elever, säger vänelevernas handledare MichaelaNordling.

– Det kan vara olika för olika elever. En del kanske har jättebra kontakt med sin klassföreståndare eller ämneslärare, medan andra kanske hellre talar med en vänelev. Båda alternativen finns, och det är jättebra.

Kim Lund
En kvinna och två ungdomar står vid ett trappräcke
Michaela Nordling är handledare för S:t Olofsskolans 26 vänelever.

Varken lärare eller elever kan hålla koll på allt som händer i kulisserna, i synnerhet sådan mobbning som sker utanför skoltid eller på sociala medier. – Det är lättare att mobba någon på sociala medier där man kan vara anonym, säger Palmberg. – Ofta kan det vara en större grupp som ligger bakom mobbningen, men det är en som fungerar som budbärare och sänder iväg meddelandena, säger Wulff.

Kompistrycket kan vara hårt och det är svårt för en enskild elev att säga ifrån och stå upp för den mobbade. Då kan vi hjälpa till, säger Wulff och Palmberg.

– Den som mobbar är förstås den största boven, men att se på och ingenting göra är också fel. Men det kan vara svårt att säga ifrån och då kan man istället vända sig till oss eller någon vuxen. Man ska inte behöva vara ensam. Vad tror ni, varför utses någon till mobbningsoffer? – Det handlar om otur och det behöver inte finnas någon egentlig orsak. Det kan vara vem som helst.

Reporter (Åbo)
Publicerad: