Spårvägsutredningarna i Åbo går in i ny fas – nu ska det klargöras hur de första spåren borde dras i centrum
Nu ska det göras en mer detaljerad analys av hur spår kunde dras i Åbo centrum. Stadsstyrelsen i Åbo föreslås på måndag fatta beslut om att tre alternativ ska utredas för rutten Hamnen-Kråkkärret.
I alternativ 1 skulle spårvägen mellan Salutorget och järnvägsstationen dras via den nuvarande busstationen, där som det planerade framtida resecentret ska komma.
I alternativ 2 skulle spårvägen gå längs Eriksgatan och Humlegårdsgatan.
I alternativ tre skulle spårvagnarna från Kråkkärret gå antingen till Hamnen eller till Resecentret – inte alls längs Västerlånggatan. Resor mellan hamnen och Resecentret skulle alltså innebära ett byte vid Salutorget.
Inte längs Brahegatan
Jämfört med tidigare översiktsplaner skulle beslutet inte innebära något större nytt. En liten justering har ändå gjorts. I ett tidigare skede var det tänkt att spårvägen kunde gå längs Brahegatan. Nu har rutten justerats till Aningaisgatan.
Det här uppges bero på att Aningaisgatan lämpar sig bättre för rutten än Brahegatan. Där finns bättre platser för hållplatser och det är lättare att separera spårvagnstrafik från biltrafik. Rutten för hur spårvägen skulle gå kan preciseras först då det finns mer detaljerade planer för resecentret, som ska komma i det området där Matkahuolto och busstationen finns nu.
Här är det all anledning att också minnas att det handlar om en utredning av alternativ. Ett eventuellt beslut om Åbo alls ska få en spårväg fattas tidigast 2024.
Oklart hur bussar ska gå
Då översiktsplanen uppdateras är det också tänkt att beakta de så kallade stomlinjerna i framtida trafiklösningar. Inom den regionala kollektivtrafiken, Föli, planeras som bäst en reform som berör dessa.
Stomlinjerna handlar om bussar med täta turintervaller. Det handlar ändå inte om flerledade så kallade superbussar, som var ett alternativ i ett tidigare skede. De har strukits från framtidsvisionerna.
Depån måste placeras
De centrala frågor som måste få svar i den uppdaterade översiktsplanen handlar om rutterna, kostnaderna och placeringen av spårvägsdepån. I tidigare planer hade spårvägsnätets depå placerats vid Rieskalähdevägen, norr om staden. Platsen hade valts utgående från en tidigare spårvägsvision och ligger långt från det som nu prioriteras högst, rutten Hamnen-Kråkkärret.
Det är Åbo stad som nu uppdaterar översiktsplanen. I ett senare skede deltar också representanter för det projektbolag som ska grundas ännu i år. Tanken är att stadsstyrelsen ska kunna behandla den uppdaterade översiktsplanen i början av 2022. Därefter kan en plan för förverkligande av rutten bli verklighet.