Ett av logotypsförslagen för Pargas stad klart populärast i ÅU:s inofficiella omröstning
Av de sex olika logotypsförslagen som stadsstyrelsen ska välja ett nytt varumärke för staden Pargas var alternativet med det lätt framåtlutande seglet det överlägset mest populära i ÅU:s ytterst inofficiella omröstning.
Nästan två tredjedelar av rösterna (62,9 procent) gick till det alternativet.
Också alternativen med det stiliserade ankaret och det blåa seglet indelat i fem segment var populära (116 röster vardera, eller 11,8 procent) medan de övriga tre förslagen fick marginellt understöd.
Sammanlagt gavs 979 godkända röster i omröstningen som pågick från fredag kväll fram till klockan 14.30 i dag.
Totalt 122 svar ratades som solklara dubbletter, men eftersom omröstningen inte krävde registrering eller kontaktuppgifter kan det förstås ha slunkit med en och annan dubbelröst. Endast övertydliga dubbelröster plockades bort innan resultaten sammanställdes.
Yle Åboland genomförde också en motsvarande enkät under veckoslutet. Också där var det alternativet med det lätt framåtlutade seglet som samlade flest röster (44,5 procent) av sammanlagt 427 röster.