Reportage
NTM-centralen vill inte åtgärda den urusla Vånovägen - ortsbor: vi är less på vägens skick och bristen på förståelse
Vånovägen beskrivs av invånare i trakten som så dålig att man skulle få sig en skönare bilresa på åkern bredvid. NTM-centralen anser däremot att vägen inte är i nämnvärt sämre skick än andra grusvägar. Hur står det egentligen till?
Diskussionen om Vånovägen, som sträcker sig över ungefär 5 kilometer mellan Sattmark och Våno i Pargas, går het bland invånarna i trakten.
Vägen sägs vara i bedrövligt skick med “livsfarliga gropar” och alltför hög hastighetsbegränsning.
Problemen har förvärrats i och med bygget av den nya bron till Lillholmen, som har resulterat i att Vånovägen för tillfället är den enda bilvägen till sex byar i Pargas.
-- Vi alla som bor i området är väldigt sura över det här, och har upprepade gånger riktat oss till NTM-centralen med klagomål över vägens skick utan att få hjälp, säger Maarit Ahlbäck som dagligen behöver köra på vägen.
Oenigheter mellan invånarna och NTM-centralen
Att vägen är i bedrövligt skick är alla, även områdesansvarige Markus Salminen vid NTM-centralen, överens om. Men ungefär där tar samspråket mellan invånarna och NTM-centralen slut.
Asfaltering av vägen är vad Vånoborna vill ha, medan NTM-centralen hävdar att det är på gränsen till vansinne att satsa miljonsummor på att asfaltera en väg som normalt sett är mycket lättrafikerad.
-- Vanligtvis rör det sig endast om några hundra fordon som kör på vägen dagligen. Just nu har antalet mångdubblats på grund av projektet med Lillholmens bro, säger Salminen.
Lillholmens bro beräknas vara färdig år 2022, vilket innebär att dessa tillfälliga trafikarrangemang skulle vara aktuella i minst ett och ett halvt år.
Människorna vars vardag påverkas av de tillfälliga arrangemangen är inte glada över det här.
-- Situationen förvärras ytterligare av att nu en relativt stor mängd tung trafik tvingas använda Vånovägen. Sommargästerna som anländer till sina stugor mångfaldigar dessutom i sig antalet bilar som nöter ner vägen, säger Petri Hietola som bor på Våno.
Vånobor berättar om hur flera bilar har fått skador på grund av vägens dåliga skick.
Söndriga vindrutor till följd av stenskott och punkterade däck hör enligt Ahlbäck och Hietola numera till vardagen för bilister som rör sig på Vånovägen.
NTM-centralens Salminen tvivlar på sanningshalten i dessa påståenden.
-- De ojämnheter som finns på vägen är inte så stora att de skulle söndra en bil. Och stenskott är helt enkelt sådant man måste tampas med då man kör på grusvägar.
Salminen påpekar även att ifall hastighetsbegränsningen, som för tillfället är 60 kilometer i timmen, känns för hög kan man alltid sakta ner på farten.
Ahlbäck berättar att det redan nu är omöjligt att tryggt köra enligt hastighetsbegränsningen, och att en hastighet på 30 till 40 kilometer i timmen är det absolut fortaste man kan köra.
På grund av den höga hastighetsbegränsningen och Vånofärjans tidtabell uppstår enligt Ahlbäck ibland farliga situationer på vägen, då bilister kör fortare än vad som är tryggt med hänsyn till vägens skick.
Underhållsarbete på kommande
Planer på underhållsarbete av vägen finns, enligt Salminen, men någon asfalt kommer det absolut inte att bli.
Salminen förklarar att underhållet av vägen, som skulle gå ut på att man rör om gruset för att göra vägens yta mjukare, kräver fuktigt väder.
-- En åskskur är inte tillräckligt, utan det måste regna stadigt i ett par dagar för att vi ska kunna inleda arbetet, säger han.
Tillsvidare åtgärdas endast de värsta groparna, som nödlösningar på problemet. Men enligt Salminen finns både finansiering och entreprenörer för arbetet, det är endast det lämpliga vädret som fattas.
Flera bilister som aktivt använder vägen hade förväntat sig mera förstående av NTM-centralen.
-- Vi är alla helt less både på vägens skick och brist på förståelse från NTM-centralens och stadens sida, säger Juha Kaitio som bor på Våno.
Som vanligt är frågan ändå sist och slutligen ekonomisk - det finns flera grusvägar av dålig kvalitet, och finansieringen räcker inte till för att asfaltera dem alla.
-- Det här är ett problem som tar slut om ungefär ett år, då Lillholmens bro står klar. Fram till dess gör vi det bästa vi kan för att hålla Vånovägen i körskick med den finansiering vi har, lovar Salminen.