Flera åboländska skärgårdsföretag med i nytt samarbete som grundats av finansiella tungviktare
A’Pelago Experiences webbsida är nu lanserad. Bakom sidan står entreprenörerna, finansmännen och placerarna Patrik Anckar och Timo Ketonen.
Tanken är att kombinera distansarbete med naturupplevelser för företagare, entreprenörer och så kallade digitala nomader.
På webbsidan finns 12 platser i den åboländska skärgården listade.
– De ska erbjuda ett så brett tjänstepaket som möjligt, säger Anckar.
Initiativtagarna poängterar att de inte är en turismaktör utan i huvudsak arbetar med B2B.
– Vi skiljer oss från till exempel Airbnb eller Booking.com eftersom vi riktar oss till företag och företagare. Man börjar med att boka arbetsrum, därefter boende, sedan mat och sedan aktiviteter eller tilläggstjänster. Vår erfarenhet från andra digitala bolag är att den så kallade köpstigen ska vara så enkel som möjligt, säger Ketonen.
Webbdesignen är gjord av Anckars bror Andreas och företaget Sofokus. Det märks att man satsat på den – den är elegant och interaktiviteten fungerar smidigt på både dator och mobil.
– 60 till 70 procent av användarna använder webben via mobilen, säger Ketonen.
Ens egen drive blir högre om man jobbar för något man tror på
Anckar och Ketonen drivs av viljan att upprätthålla skärgården på ett hållbart sätt.
– Det som skiljer oss från andra digitala bokningsplatser är att vi har "ett ansikte för tjänsten" och kan förhandla om priser och erbjuda paket som passar alla. Vi känner till alla tolv ställen och de lokala företagarna, säger Ketonen.
Han ger ett exempel: Om en stor grupp företagare vill ut till skärgården kan de placeras ut vid flera företag, exempelvis Tackork gård & Marina i Nagu kan och på hotell Stallbacken. Det möjliggör också samarbete mellan aktörerna i skärgården.
Ett annat ansikte utåt är Albin Järvinen, som gör sitt sista år som magisterstuderande vid Åbo Akademis handelshögskola. Järvinen har just börjat arbeta med A’Pelago Experiences kundtjänst.
– Vi har just inlett ett starkt samarbete med våra samarbetspartners. Vi har bra kontakt med dem och ska betjäna företagskunderna för att hitta bästa möjliga paket till dem enligt behov. Vår plattform möjliggör ett helt nytt koncept, säger han.
Järvinen har sina rötter ända från 1700-talet på Utö, där hans mammas släkt bodde.
Numera har familjen en sommarstuga där och Järvinen har arbetat alla sina tonårssomrar för företagaren Hanna Kovanen. Hannas Horisont är också ett av företagen som nu samarbetar med A’Pelago Experience.
– Jag vill gärna arbeta med ett hållbart projekt som hjälper småföretagare i skärgården. Ens egen drive blir högre om man jobbar för något man tror på, säger han om A’Pelago Experience.
– Vi är ett samhälleligt företag, vi försöker göra goda saker för lokala företagare. Det här är första och sista bolaget jag och Ketonen är med i där vi inte talar om exit, vi ska inte sälja, säger Anckar.
– Det här är en grej jag sysslar med resten av livet, säger Ketonen.
Ketonen beskriver företagsverksamheten som ett ekosystem med affärsmänniskor, digitala nomader, forskare och lokala entreprenörer. Ett sätt att samla dem och skapa ett ekosystem.
Den åboländska skärgården är steg ett och det är fullt möjligt att verksamheten utvidgas. Pandemi eller inte, distansjobbandet är sannolikt oavsett här för att stanna.
Alina Sippolainen (marknadsföring och hållbarhet) och Andreas Anckar (webbutveckling) arbetar också för A’Pelago Experience Ab vars kontor är på Airisto Marina i Pargas.