Få kritiska röster då planen för ny cykelväg presenterades i Nagu
Ett stort antal Nagubor var på plats i Framnäs då projektplanen för en ny gång- och cykelled mellan Prostvik och Ernholm presenterades på onsdag kväll.
Frågorna var många. Några kritiska röster som efterlyste en helhetsplanering och -finansiering hördes också.
De flesta verkade dock lättade över att långköraren med gång- och cykelleden äntligen verkar ta en knyck framåt, om så än med bara två kilometer.
"Borde fortsätta ända till Mossala"
En av de som berörs av planen är Stig Ström, vars hemgård finns i Vikom. Han tycker bland annat att cykelleden hellre borde dras på södra sidan av Skärgårdsvägen, åtminstone vid den fastigheten, eftersom den nya leden går 15 meter in på tomten och över den jordkällare som finns där.
Men negativ till att en cykelled byggs är han inte.
– Den borde fortsätta från Prostvik ända till Mossala, säger han och får medhåll av Sverker Engström som tycker att det är bra att planerna går framåt.
Missnöjda boende
Sari Murtola som äger åkermark i Prostvik är mycket harmsen. Hon äger stallet Kuusiston ratsastuskeskus med 50 hästar på Kustö och har investerat i marken för att odla foder åt hästarna.
– För mig är det en ganska stor sak att en så betydande del av en spalt försvinner, framför allt då det på ritningen ser ut som om leden ritats ännu längre in på åkern än på andra ställen, säger hon.
Jan-Erik Karlsson tillhör de Nagubor som inte är nöjd med planen. Han efterlyser en helhetsplanering och helhetsfinansiering och att man också ska se till behoven hos de bor i Nagu året runt.
– Skärgårdsvägen är för smal och borde absolut breddas, säger han och berättar om de farosituationer som uppkommer då han rör sig på vägen med stora jordbruksmaskiner, bland annat i den trånga Simonbykurvan.
– Vi jobbar för finansiering för många projekt, men det som händer på körbanorna är ett eget projekt. Vi måste ta dem i separata bitar, svarar planläggningschef Heidi Saaristo-Levin från Pargas stad.
Broarna breddas inte
Broarna på Nagu kommer inte att breddas för den lätta trafiken - det är inte tekniskt möjligt eller ekonomiskt vettigt.
Säkerheten på de smala broarna väckte därför en del diskussion eftersom cyklisterna måste korsa Skärgårdsvägen för att kunna passera över broarna på rätt sida. Enligt projektchef Ville Suntio från Destia föreslår man i vägplanen att hastigheten på alla broar ska vara 60 km i timmen och att platsen, där man väntar på att korsa vägen, ska breddas.
Var bygga först?
Det rådde också delade meningar om vilken del av leden som borde byggas först. Röster höjdes för att starta byggandet i Nagu centrum eftersom en cykelväg där skulle kunna användas också av skolbarn.
Men enligt Vesa-Matti Eura från NTM-centralen är risken för olyckor störst i Prostvik där bilar och cyklar från färjorna inte ännu hunnit spridas ut längs vägen.
Vägplanens dokument hittar du här (på finska).