Åboborna äter gärna lite ”bättre” glass – och Nuvoles ägare i Åbo vet varför citronsorbeten inte är gul
Det äts en hel del artesanglass i Åbo, trots att stora märken som Pingviini och Ingman dominerar.
Angelo Tursi har drivit Nuvole i centrum av Åbo, som serverar den italienska versionen gelato, i tio år.
Nuvole grundades av vänner år 2010 och Tursi tog över det tre år senare.
Coronapandemin försvårade verksamheten men Nuvole satsar och i sommar öppnar också den prisbelönta pizzerian 450°C som drivs av Tursi och hans syster Filomena Tursi i lokalen invid.
Pizzerian öppnar också i Nådendal och även där kommer Nuvoleglassen att säljas.
Färskvaror och speciellt sätt att röra ihop alltsammans
Nuvole var den första glassbaren som endast sålde gelato då den öppnade i Finland. Glassen tillverkas i en 100 kvadratmeter stor förvarings- och tillverkningslokal i Hansakvarterets källarvåning.
Vad är då hemligheten bakom konceptet?
– Vi använder färskvaror och inga essenser eller tillsatsämnen. I vanlig glass som man köper i butiken finns det mycket luft, vilket märks i konsistensen då den börjar smälta snabbare. Förstås finns det luft också i vår glass men det arbetas inte in på samma sätt då den tillverkas.
Råvarorna är också viktiga i artesanglassen. Till en låda jordgubbsglass går det åt ett kilo jordgubbar.
Tursi berättar att kunderna brukar kalla deras chokladglass för mörk choklad trots att det inte är mer än kring 10–12 procent kakao i glassen.
– Industriglassen har 3–4 procent högre kakaohalt. Men folk är vana vid att chokladglass smakar på ett visst sätt. Fetthalten skiljer sig också från industritillverkad glass. Vi har mellan 6 och 8 procent fett i våra sorter. Såklart handlar det om vilken sort det är frågan om men i glass som industritillverkats är det dubbelt eller tredubbelt så mycket fett, vilket ökar kalorihalten märkbart, säger Tursi.
Inga färgämnen
I början frågade kunderna ofta hur Nuvoles glass tillverkades och varför till exempel citronsorbeten inte var gul.
Svaret är att råvaran inte gör den gul. Däremot är limoncellosorbeten gul eftersom citronskalen ger den färg.
Längs med åren har det dykt upp allt fler tillverkare av artesanglass i Finland.
– Jag vet inte hur andra tillverkar sin artesanglass men det är roligt att flera satsar på det, säger Tursi.
En nyckelfaktor för att lyckas är också att finnas hos återförsäljarna. Nuvoles glass säljs hos flera restauranger och kaféer.
Jordgubb, choklad, vanilj och pistasch hör till kundernas favoritsmaker.
De traditionella sorterna lockar också hos artesanglasstillverkaren Suomisen Maito Oy i Aura – men också bland annat en helt unik sort med tallsmak går åt.
Företaget, som funnits i kring tio år, satsar i år för första gången på glasskiosker i Åbo efter att ha öppnat kiosker på andra orter ifjol. Kioskerna finns på salutorget och vid åstranden.
Glassen tillverkas av mjölk från Suominens mjölkgård som har varit inriktad på ekologisk produktion sedan 1990-talet. Gården ligger nära glassfabriken – och här har alla kor egna namn.
– Mjölk är den viktigaste råvaran i glass. Bären som vi använder är ekologiska och resten av ingredienserna nästan helt ekologiska. I kioskerna finns det några produkter som inte är ekologiska men majoriteten är det, säger Jaana Heikkilä , försäljnings- och marknadsföringschef på Suomisen Maito Oy.
Jymylassen säljs mest i butikerna men också kioskerna samt de restauranger och kaféer där glassen säljs hämtar inkomster.
Glassveteran säljer inte bara glass
Anna-LiisaLindström är en riktig glassveteran i Åbo efter över 30 år i branschen. Hon driver två kiosker vid åstranden, den ena vid Apoteksmuseet och den andra vid Teaterbron.
Lindström har investerat i kioskerna själv och här säljs också bland annat våfflor och munkar.
– Jag utvecklar kioskerna som jag vill, vilket är roligt.
Hon säljer några sorter som tillverkas av mindre producenter i sina kiosker, däribland Jymy.
Största delen av glassen är dock Ingmanglass.
Cirka hälften av glassorterna är veganska. Ett alternativ är en havrebaserad mjukglass som finns i smakerna lakrits, vanilj och jordgubbar.
Förutom de traditionella smakerna choklad, vanilj och jordgubbar lyfter Lindström fram lakrits- och päronglass som sorter som finländarna gillar.
– Kunderna tycker förstås också om nyheter men klassikerna går hem bäst.