"I den nya logon ser jag istället för vågor, gupp och farthinder på Skärgårdsvägen"
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Pargas. All förändring väcker känslor, både med och mot det nya. I detta yttrandefrihetsland kommer dessa känslor upp till ytan via sociala medier ofta kanske för skarpt, vilket man bör undvika och fokusera på saken.
Ett bra exempel är bytet av Pargas nya logo, som i slutändan inte borde ha någon större betydelse i någons liv, men det verkar väcka diskussion. Tjänstemäns och politikers arbete är inte lätt när man ständigt får kritik. Deras arbete är dock mycket värdefullt och Pargas goda medvind kan ses på många områden just nu. Jag önskar dem uthållighet och motivation att fortsätta på samma sätt som de nu har utvecklats.
Nu har dock bytet av Pargas logotyp väckt diskussion, känslor för och emot (mest emot) och frågan kommer att behöva diskuteras länge, kanske över generationer? Den gamla logotypen (som lanserades 2009) är ett segel som är lätt att känna igen (enligt mig) för skärgården, havet, öppenheten och medvind. Den nya logotypen föreställer vågor, havet, öar, solens uppgång och nedgång, men den är inte lätt att känna igen förrän orsakerna har hörts.
Du kan gilla logotypens visuella utseende eller inte, liksom behovet av att ändra den. Nu har båda frågorna dykt upp i Pargas och diskussionen fortsätter. Slutresultatet är vad det är, livet går vidare som förut, diskussionen avtar och Pargas blomstrar som "Skärgårdens huvudstad" ännu mer attraktiv.
Personligen ser jag den gamla logon som vacker och lätt att förstå, och jag känner inte att det behövs någon förändring just när den "gamla" precis har slagit igenom och finns i allas medvetande. I den nya logon ser jag istället för vågor, gupp och farthinder på Skärgårdsvägen.
Trots allt önskar jag speciellt Linda Baarmann , Gilla Granberg och alla andra god fortsättning, jobba som tidigare.
Jag uppskattar deras attityd och arbete väldigt mycket.
Jari von Zweygbergk