"Bränslepriser på över två euro per liter" – hård debatt i riksdagen kring framtida bensinpriser

ÅU-foto
Händer som håller i en bensinpistol.
Stigande bränslepriser väcker känslor bland finländarna. ÅU-foto
Publicerad:

Det hettade till i riksdagen under torsdagens frågetimme då Sannfinländarna inledde med en fråga om regeringens bränslepolitik.

Sannfinländarna kritiserade regeringensfärdplan för fossilfria transporter, eftersom partiet anser att den medför oskäliga höjningar av bränslepriserna.

Också från Samlingspartiets håll framfördes kritik över regeringens bränsle- och skattepolitik och över hur orättvist regeringens åtgärder behandlar finländarna.

Många frågor blev ändå obesvarade eftersom principen för frågetimmen är att ledamöter på förhand ska meddela om vilka ministrar som bör finnas på plats för att besvara deras frågor.

Flera oppositionsledamöter kom med skatterelaterade frågor men den ansvariga ministern, finansminister Matti Vanhanen (C), var inte på plats eftersom han inte hade ombetts närvara.

Över två euro per liter för bensin?

Kommunikationsminister Timo Harakka (SDP) fanns ändå på plats för att besvara kritiska trafikrelaterade frågor.

Sannfinländarna anklagade regeringen för att deras åtgärder kommer att leda till bränslepriser på över två euro per liter.

– Sannfinländarnas linje är att bränslepriserna inte får stiga på grund av utsläppshandeln. Om regeringen så kallade miljöåtgärder höjer utsläppshandelns pris så måste det kompenseras med rejäla skattelättnader så att helhetspriset inte stiger, sade Sannfinländarnas Jukka Mäkynen.

– Finländarna kör inte bil för nöjets skull. Folk kör till jobbet, för barnen till skolan, handlar och hälsar på sina mor- och farföräldrar. Dessa saker håller ni på att göra så dyra som möjligt för finländarna.

Samlingspartiets Jukka Kopra ville synliggöra andra alternativ.

– Biobränslen är en tillfällig lösning efter som biomassan på detta jordklot är begränsad. I Finland har däremot gjorts god forskning om utvecklingen av syntetiska bränslen. Kunde sådan forskning utnyttjas bättre så att klimatutmaningarna löses med hjälp av forskning och teknik utan att belasta medborgarna?

Många aspekter påverkar bensinpriset

Kommunikationsminister Harakka svarade på kritiken genom att konstatera att de planerade åtgärderna för att minska utsläppen, som också kan leda till högre bensinpriser, fick sin start under regeringen Sipiläs tid.

Harakka förtydligade att Sannfinländarna som nu gick hårt åt planerna, var en del av den regering som ursprungligen initierade dem.

Han verkar också ha varit förberedd på att frågan skulle komma, eftersom han därefter genast listade en rad av sannfinländska namn som då hade röstat för åtgärderna.

Harakka sade att Sipiläs regering fastställde höga mål, men lät bli att ta fram metoder för att nå målen.

– Den här regeringen söker nu metoder för att lyckas nå den regeringens mål om att halvera utsläppen. Det var ett högt mål som saknade metoder, och där fick de här vilda spekulationerna som ni nu framför om bensinpriserna sin start, sade Harakka.

– Men det är gamla uppgifter ni framför, eftersom den här regeringen nu söker efter metoderna för att rättvist kunna hålla de löften ni avgett.

Harakka förtydligade att det inte går att slå fast en exakt summa i dag för hur bensinpriset kommer att se ut framöver.

– Det finns många aspekter som påverkar bensinpriset. Få skulle säkert ha trott för tio år sedan att bensinpriset fortfarande är detsamma i dag som då, även om allt annat har blivit dyrare, sade Harakka.

– Hur mycket priserna slutligen kommer att stiga beror på många saker, bland annat på i vilken utsträckning elbilar börjar användas i Finland.

Sofia Westerholm/SPT

Publicerad: