På parkeringsplatsen vid Kuppis tågstation är det vilda västern – ett kvarter längre bort är det lugnare

Monica Forssell
En parkeringsplats i vintermörkret där bilar kör åt olika håll.
Dagtid och mellan tågen är det lugnt. Det är främst på eftermiddagar och kvällar som det blir trångt om saligheten.
Publicerad:

Rena rama vilda västern. Så kunde man beskriva parkeringsplatsen vid Kuppis tågstation i Åbo på kvällar och eftermiddagar när tågen från Helsingfors anländer och avgår.

Munir Ghaforzai kör taxi och följer ofta med trafiken på tågstationens parkeringsplats.

– Det blir nog trångt då parkeringen är så liten. Man ser en hel del arga chaufförer här och bilar som stöter till varandra, säger Ghaforzai.

Monica Forssell
En man i en taxibil.
Taxichaufför Munir Ghaforzai vet att det kan gå vilt till på parkeringsplatsen. Hans bil fick sig en gång en ovälkommen knuff bakifrån.

Det är när tågen från Helsingfors anländer eller när tågen avgår som det blir trångt om saligheten i cirka 20–25 minuter. En tillräckligt lång tid för att tålamodet ska tryta. Ghaforzai har också själv varit med om att någon kört in i hans taxi bakifrån.

– Men det var nu bara en liten knuff och inte så farligt, säger Ghaforzai.

Monica Forssell
En man i en taxibil.
Tänk gärna på någon annan än bara dig själv i trafiken, hälsar taxichaufför Juha Koisaari.

Juha Koisaari , också han taxichaufför, håller med om att stämningen tidvis kan vara lite spänd på parkeringen.

– Det är bara jag, jag och jag. Jag parkerar var jag vill och täpper till hela trafiken. Parkeringsplatsen är för liten men jag tycker att problemet också handlar om människors inställning till varandra. Man tar inte hänsyn till andra, säger Koisaari.

Förorsakar fara för andra i trafiken

Christer Hede är vd för parkeringsbolaget Autoparkki Norden som har hand om parkeringsplatsen vid Kuppis tågstation. Han är väl medveten om det kaos som det tidvis råder vid parkeringsplatsen.

Men, säger Hede, det finns inte mycket ett parkeringsbolag kan göra åt saken.

Parkeringen vid Kuppis präglas av att det vid tågens ankomst och avgång finns många som bara står tillfälligt på parkeringen för att antingen plocka upp eller lämna av resenärer. De betalar sällan någon parkeringsavgift och låter motorn stå på enligt behov.

– Det som är tråkigt i Kuppis är att det inte finns tillräckligt med utrymme för det ändamål som den här parkeringen just nu är avsedd för. Att parkeringsplatsen förorsakar fara för den övriga trafiken när människor kör oförsiktigt in och ut från parkeringen och att en del till och med parkerar på själva körbanan är inte trevligt. Men som parkeringsbolag kan vi inte ha någon på plats som skulle dirigera trafiken, säger Hede och tillägger att trafikdirigering knappast skulle underlätta situationen nämnvärt.

Monica Forssell
Människor som går upp för en trappa från en tågperrong.
Det är när Helsingforstågen anländer och avgår som det blir rusning på parkeringsplatsen vid Kuppis tågstation.

Vid parkeringsbolaget har man inte kännedom om krockar på parkeringsplatsen, men så är det inte heller till parkeringsbolaget kunderna vänder sig när det smäller.

– Läget är detsamma som vid andra livligt frekventerade parkeringsplatser som till exempel stora köpcenters parkeringsplatser. Enligt försäkringsbolagen sker det en hel del sådana sammanstötningar på parkeringsplatser som försäkringsbolagen blir tvungna att ta ställning till, säger Hede och fortsätter:

– Mitt råd är att man backar in i en rak parkeringsruta. Då är det lätt att köra ut.

Mapcreator/ÅU
Karta som visar var man kan parkera.

Ett annat råd till den som bara tillfälligt ska anlita Kuppis parkeringsplats är att låta resenären eller resenärerna gå 200 meter och parkera på Joukahainengatan istället.

Sett från Artillerigatans håll finns det på Joukahainengatans högra sida parkeringsplatser där parkering är tillåten för max en halv timme. Det finns också platser där man får stanna tillfälligt på Joukahainengatan.

Monica Forssell
Ett stort hus med randig fasad.
Parkeringshuset ParkCity i Kuppis byggs i tio våningar och blir klart nästa år. Fasaden är randig.

Att alla de tomter som tidigare användes för parkering nu är bebyggda i Kuppis bidrar till att det finns för få parkeringsplatser i området.

Autoparkki Norden har bedrivit parkeringsverksamhet i området i flera år och Hede tycker det är synd att byggtidtabellerna gått i kors.

– Om det nu inte skulle stå höghus på de tomter där bland annat vi tidigare hade parkeringsplatser i Kuppisområdet skulle tågstationens parkeringsplats inte vara ett problem, konstaterar Hede.

En viss lättnad i parkeringsbekymren är att vänta nästa år när det nya parkeringshuset ParkCity blir färdigt. ParkCity får tio våningar och byggs intill tågstationen och Kuppis hotell.

Kuppis tågstation kommer att vara ändstation för Helsingforstågen ända till slutet av år 2024.

Webbchef, reporter
Publicerad: