Hur gör räddningstjänsten?
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
ÅU berättade 3.12.2024 om en man från Houtskär som fick en hjärnblödning.
Trots att hälsovården i Houtskär bedömde fallet så akut att man kallade på ambulans och patienten fördes med privat bil till och över med färja för att möta ambulansen i Galtby bedömde ambulanspersonalen att patienten kan sändas vidare med FPA-taxi.
Men eftersom FPA-taxin bara för sina passagerare till dörren blev patienten sittande i flera timmar utan att någon visste var han fanns eller kunde förklara varför han var där.
Man måste alltid vara medveten om och tillåta att något kan gå fel, annars skulle ingen någonsin våga göra nåt. Men frågan är vad man gör när något gått snett.
Ifjol organiserades ambulansverksamheten av ÅUCS:s akutvårdstjänster men från och med 1.1.2025 övergick all ambulansverksamhet till räddningsverket.
Man måste alltid vara medveten om och tillåta att något kan gå fel, annars skulle ingen någonsin våga göra nåt. Men frågan är vad man gör när något gått snett.
Hur kommer räddningstjänsten nu att sköta ett dylikt fall efter att de prehospitala tjänsterna övergått i räddningstjänstens regi?
Vad gör man för att förhindra att detta upprepas?
Det är helt begripligt att “icke-brådskande fall” ska vara möjliga att sändas vidare med till exempel FPA-taxi, men vi seniorer förstår inte och accepterar inte att man bara lämnar patienten vid dörren utan att kontakta personalen.
Välfärdsområdet, räddningstjänsten, borde initiera en ändring av avtalen med FPA och taxibolagen om att de i fall som detta ska se till att patienten hamnar hos rätt vårdare.