Spårvagn i Åbo, huvudlöst dyrt och onödigt – ”Kråkkärret blir aldrig någonsin Hervanta”
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Anders Järvenpää, som i ÅU den 5 december påstår sig vara "sakkunnig i järnvägstrafikfrågor", skriver "Kanske är Tammerforsborna villiga att dela med sig av sina erfarenheter av det nya trafikmedlet?"
Tammerfors är ett exempel på en fungerande spårväg, och argumentet att spårväg därför skulle vara bra även för Åbo kommer att upprepas som en söndrig grammofonskiva innan det nya kommunalfullmäktige fattar beslut om att offra hundratals miljoner färska lånade pengar.
Man behöver inte vara trafikingenjör för att begripa att jämförelsen haltar.
Tammerfors ligger på en linje mellan Näsijärvi och Pyhäjärvi och en stor del av kollektivtrafiken kan koncentreras.
Hervanta är en livskraftig stadsdel med högskolor, företag och bosättning som spårvägen via Pispala förbinder med centrum och västra delarna av staden.
Kråkkärret blir aldrig någonsin Hervanta.
Om Kråkkärret betecknas med A går det i dag täta busslinjer inte endast från A till B utan även till C, D, E och F.
Den dyra spårvägen skulle endast ersätta en enda busslinje, och detta beror på att geometrin i Åbo är annorlunda än i Tammerfors vilket ställer helt andra krav på logistiken.
En liknande debatt pågick i Malmö, där den borgerliga majoriteten förkastade spårväg till förmån för busslinjer.
Gröna/vänstern hävdar att Malmö därför gick miste om 15 000 bostäder längs den spårväg som inte blev av. Något bevis för påståendet har inte producerats, men det är hög fart på Malmös tillväxt även med bussar.
Byggnadsargumentet hörs även i Åbo.
Men det är varken möjligt eller ens önskvärt att nytt byggande koncentreras längs spårvägslinjen.
En titt på kartan visar inte många möjligheter.
Även de flesta som bor i hamnområdet nära spårvägen ändpunkt har sannolikt arbetsresor åt ett annat håll än dit spårvagnen skulle åka. Men alla får nöjet att vara med och betala!
Expansion av bostäder och arbetsplatser sker långt utanför spårvägen.
Nyligen presenterades en megaplan för Östra Skansen, där ett enormt ängsområde mellan 400 kV:s kraftlinjen och affärscentret är ledigt.
Tuulissuos industriområde expanderar. Studentbyn, Runosbacken, Suikkila, Uittamo, Pansio, Artukais, Hallis, S.t Karins mm. ligger utanför.
Även de flesta som bor i hamnområdet nära spårvägen ändpunkt har sannolikt arbetsresor åt ett annat håll än dit spårvagnen skulle åka. Men alla får nöjet att vara med och betala!
Biltrafikströmmarna i rusningstid går kors och tvärs och runt längs ringvägarna.
Kvarnbron, Tomasbron, och Hallisbron är tidvis värre flaskhalsar än Domkyrkobron. En spårväg minskar inte bilismen, då de flesta är på väg någon annanstans.
Råkar man bo på fel sida om åmynningen, vid Varvssstranden, Fyrstranden, Färjstranden, Moikois eller vill besöka det nya konserthuset har man ingen nytta av spårvägen.
Även utan spårväg planerar Åbo en huvudlös skuldsättningsboom som gör en i ekonomi utbildad pensionär mörkrädd mitt på dan.
Men tills vidare förespråkar jag sparsamhet med skattebetalarnas pengar.
Lyckligtvis är jag borta då räkningen kommer på bordet. Men tills vidare förespråkar jag sparsamhet med skattebetalarnas pengar.