Dags att förnya religionsundervisningen i våra skolor
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Det nuvarande systemet för religionsundervisning, där elever delas upp utifrån religion eller livsåskådning, är föråldrat och exkluderande.
I en tid då skolan ska främja inkludering, förståelse och gemenskap är det svårt att motivera en modell som separerar elever och begränsar möjligheterna till verklig dialog och ömsesidig respekt mellan olika grupper.
Erfarenheterna från det pågående försöket med gemensam undervisning i åskådningsämnen på Cygnaeus skola har visat att en helt gemensam undervisning är både genomförbar och framgångsrik.
En övergång till helt gemensam religionsundervisning är inte bara en pedagogisk förbättring, utan också en kostnadseffektiv lösning.
Eleverna har fått möjlighet att studera tillsammans och lära sig om olika perspektiv, vilket har ökat förståelsen för varandras bakgrunder och trosuppfattningar.
Det har också gjort undervisningen mer inkluderande och relevant för alla elever.
Utöver de pedagogiska och sociala framstegen har försöket också inneburit konkreta resursbesparingar.
Detta visar att en övergång till helt gemensam undervisning inte bara är en pedagogisk förbättring, utan också en kostnadseffektiv lösning.
Därför har jag under fullmäktigemötet måndagen den 16 december 2024 lämnat in en motion om att utvidga och permanenta den gemensamma undervisningen i åskådningsämnen i Åbos skolor.
Det är dags att reformera religionsundervisningen fullt ut och göra gemensam undervisning till en del av skolans vardag.
Genom att samla eleverna i en gemensam undervisning kan vi skapa en mer inkluderande skola som stärker förståelsen för mänskliga rättigheter, etiska frågor och olika kulturer – en skola som verkligen förbereder eleverna för den mångfacetterade värld de lever i.
Vi har sett att det fungerar. Nu är det dags att ta nästa steg och låta alla elever lära tillsammans.