”Att överraskande höja priset för fjärrvärme i Pargas strider mot avtalet”
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Pargas Fjärrvärmeverk överraskade stadsstyrelsen genom att ”från ingenstans” föreslå en avtalsstridig prishöjning på 13 procent för nästa år.
För ett år sedan beslöt vi att sälja en majoritetsandel, 75 procent, av Pargas Fjärrvärmeverk till Adven Ab.
Nu, till allas förvåning, föreslår bolaget en ofördelaktig avtalsändring som skulle upphäva de prisjusteringsvillkor som anges i avtalet.
Lite bakgrund: Hela affären hanterades under hot om vite och under sekretess.
Den 29 november 2023 öppnade man för första gången upp en aning under ett kvällsmöte för fullmäktige.
Själva beslutet fattades den 18 december 2023.
Vi ledamöter fick materialet skickat till oss per e-post dagen innan mötet.
Hur många hann egentligen sätta sig in i materialet för en affär värd över tio miljoner euro på så kort tid?
Beslutet togs förhastat, enligt min mening, och var till och med vilseledande och under press.
Som tredje vice ordförande i stadsfullmäktige fick jag vetskap om projektet samtidigt som styrelsen, något tidigare än andra ledamöter, och gjorde en omfattande utredning.
Vi fick delvis falska siffror och osanna hotbilder.
Dessutom saknades i konsultkostnaderna på 180 000 euro långsiktiga beräkningar av affärens ekonomiska konsekvenser eller riskanalyser ur Pargas stads perspektiv.
Enligt avtalet skulle det inte ske några prishöjningar under de första två åren.
Nu har bolaget dock lagt fram ett förslag till stadsstyrelsen där det, med hänvisning till en minimibruttomarginal på 53 procent, vill höja priserna med 13 procent från och med den 1 februari 2025!
Prishöjningen motiverades med formuleringar som inte hade presenterats för oss ledamöter i samband med affären.
År 2025 skulle enligt avtalet vara helt utan prishöjningar. Dessutom överstiger höjningen den maximala höjningen på 5 procent med hela 8 procent.
Inte heller nu hade några konsekvensbedömningar gjorts.
Prishöjningen motiverades med formuleringar som inte hade presenterats för oss ledamöter i samband med affären.
Stadsstyrelsens protokoll 4.12.2023: ”Kundprisutvecklingen är dämpad: Energipriset får inte överstiga den billigaste 35 procents percentilen i Finland, förutsatt att försäljningsmarginalen hålls minst på 53 procent (marginalen har historiskt legat vid ca 50 procent). Energiprishöjningarna får vara max 5 procent per år. År 2024 och 2025 höjs inte energipriset.”
I måndagens föredragningslista till stadsstyrelsen hade ”samma sak” fått en annan formulering: ”För 2026 fastställs i avtalet mellan ägarna att bolagets försäljningsbidrag ska vara minst 53 procent.”
Detta förslag återspeglar även försäljningssituationen för ett år sedan där motiveringarna innehöll halvsanningar.
Den största betalaren skulle ju i detta fall vara Pargas stad, som köper värme från fjärrvärmeverket för cirka 650 000 euro per år, vilket i praktiken berör alla Pargasbor.
Jag räknade för ett år sedan ut att om bolaget genomför en årlig maximal prishöjning på 5 procent från och med 2026, skulle prislappen för Pargas stad uppgå till totalt 1,3 miljoner euro under en tioårsperiod.
Om vi vid denna tidpunkt godkänner avtalsändringar urvattnar vi alla villkor som gynnar Pargas stads ekonomi.
Jag lämnade måndagens möte med tanken att vi antingen har att göra med en försäljning som lobbas vilseledande eller ett avtalsbrott.
Lyckligtvis skickades ärendet tillbaka för beredning.
Jag undersökte saken närmare och upptäckte att bolagets påstående om en minimibruttomarginal på 53 % var nonsens eftersom olika andra avtalsvillkor skulle behöva uppfyllas först.
Stadsstyrelsen har ingen anledning att gå med på att ändra avtalsvillkoren. Om vi vid denna tidpunkt godkänner avtalsändringar urvattnar vi alla villkor som gynnar Pargas stads ekonomi.