Några frågor om Varhas språkpolitik – ”Är tanken att det ska se ut som om det finns färre svenskspråkiga?”
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Häromdagen fick jag en påminnelse om min bokade tid för vaccinering per sms på finska.
Tidigare har all kommunikation med hälsovården skett på mitt modersmål, svenska.
När jag i hälsovårdsstationens reception undrade varför det var så, fick jag beskedet att det inte fanns någon uppgift om ”asiointikieli”, kund- eller servicespråk, i mina uppgifter i databasen.
Även i min hustrus uppgifter saknades denna information.
Jag har tre frågor till de ansvariga inom välfärdsområdet i Egentliga Finland, Varha:
– Hur kommer det sig att uppgiften om ”asiointikieli” inte har överförts, trots att telefonnumret t.ex. har lyckats bli rätt?
– Är det, hemska tanke, en medveten strategi för att det ska se ut som om det finns så få svenskspråkiga som möjligt?
– Är det meningen att alla svenskspråkiga ska behöva kontakta hälsovårdsstationen för att få sina uppgifter korrigerade?