Stora problem med tidningsutdelningen i Pargas – ”Ingen enskild orsak ligger bakom”

ÅU-foto
en hand med några dagstidningar vid en postlåda
Under hösten har det varit stora problem med den tidiga utdelningen av dagstidningar i Pargas.
Publicerad:

Under hösten har det varit olovligt mycket problem med den tidiga utdelningen av tidningar i Pargas. Det är inte enbart ÅU och Pargas Kungörelser som drabbats, också Turun Sanomat och Hufvudstadsbladet har drabbats.

I Pargas är det Lounais-Suomen Tietojakelu som enligt avtal med de olika tidningshusen ansvarar för den tidiga utdelningen av dagstidningar. Tietojakelu delar också ut brevpost för flera företagskunder.

Flera missnöjda läsare som varit i kontakt med ÅU och PK vittnar om att inget händer trots upprepade samtal till antingen Tietojakelus servicenummer för distributionsstörningar eller ÅU:s kundtjänst. Från ÅU:s kundtjänst förmedlas alla meddelanden om problem i distributionen vidare till Tietojakelu.

– Löften om att tidningen ska delas ut följande dag förblir löften, inget händer, säger en sur prenumerant som tittat in på Pargasredaktionen under fredagen för att hämta en utebliven tidning.

Fel schema ledde till 60 klagomål

Lounais-Suomen Tietojakelus distributionschef Teija Kiiskilä svarar på ÅU:s fråga om veckans problem att en delförklaring är att en relativt ny utdelare i två distrikt under torsdagen delat ut tidningarna enligt fel dags schema.

– Jag förstår inte själv hur detta kunde hända och varför utdelaren inte märkte det själv. Detta har resulterat i nästan 60 klagomål, svarar Kiiskilä.

Hon medger också att läget med utdelningen i Pargas har varit mycket utmanande de senaste månaderna. Det finns distrikt som saknar en regelbunden utdelare och det har varit svårt att rekrytera folk.

– I vissa distrikt är också postlådornas placering och adress- samt namnuppgifterna olovligt röriga. Vissa postlådor saknar helt uppgifter. Då vi har en ny och oerfaren utdelar i ett sådant distrikt, blir det förvirring trots att vi gått igenom detaljerna.

Många slutar efter bara några nätter

Det händer sig också att adressmärkningarna på postlådorna inte nödvändigtvis stämmer överens med prenumerationsadressen.

– När vi har lyckats anställa en ny utdelare, har det ofta hänt att de slutar efter ett par nätter, då de konstaterar att det inte fungerar.

Kiiskilä säger att man internt gått igenom listorna och förtydligat dem, men det verkar inte räcka.

– Vi har inte lika stora problem på någon annan av våra orter som i Pargas. Det finns ingen enskild orsak till problemen, utan det är en summa av många olika faktorer. Vi kommer att gå igenom detta mer i detalj med den lokala förmannen under nästa vecka för att förbättra situationen.

Krav på lådflytt också en möjlig förklaring

En annan möjlig förklaring till de upplevda problemen den här veckan kan ha att göra med Postens beslut om en omplacering av postlådor.

Berörda prenumeranter har den 28 september fått ett brev om att man ska flytta sin postlåda till anvisat ställe. Den ändringen trädde i kraft i onsdags och efter det har inte tidningar delats ut till enskilda postlådor som borde ha flyttats.

Vid problem med distributionen kan prenumeranter vara i kontakt antingen direkt till LSTJ vardagar klockan 6–16.30 och lördag-söndag klockan 7–11 på telefonnumret 02-269 3434 (betjänar på finska) eller ÅU:s kundservice, vardagar klockan 9–12 på numret 02-274 9900.

Reporter (Pargas)
Publicerad: