Brobygget på Skolgatan fortsätter – kan orsaka buller också på natten

Carina Holm
Bilar som kör mot en underfartsbro
Byggarbetet med att förnya Skolgatans järnvägsbro kliver framåt. Arbetet är en del av banprojektet Kuppis–Åbo. Arkivbild från 2023.
Publicerad:

Byggarbetet på järnvägsbron över Skolgatan i Åbo har återupptagits efter en sommarpaus. Byggarbetena medför trafikarrangemang både för fordonstrafiken och gång- och cykeltrafiken, meddelar Trafikledsverket.

Den nya bron byggs i två delar. Den södra delen av bron är redan färdig, och nu börjar arbetet med den norra halvan.

På måndag inleds jordskärnings- och pålningsarbeten samt installationen av pålplattor.

Arbetet pågår i två veckor och utförs vid behov även under kvällar, nätter och veckoslut. En del av arbetena utförs under det planerade banavbrottet.

Särskilt under nästa vecka kan det höras mer ljud än vanligt från arbetet.

Ytterligare två bullriga veckor

Under september och oktober utförs brytnings- och stödväggsarbeten som pågår i cirka två veckor.

I slutet av oktober, vecka 43, inleds borrning av pålväggar samt rivning och montering av spontväggar. Det här arbetet tar uppskattningsvis två veckor.

Samtidigt inleds också jordskärningar och tillverkningen av pålplattor, som uppskattningsvis pågår till december.

Arbetet orsakar buller. Arbetet utförs i huvudsak vardagar klockan 7–22.

Två körfält för motorfordon, fotgängare och cyklister får omväg

Under arbetets gång har biltrafiken två körfält på Skolgatan och vid behov stoppas trafiken i närheten av Bangårdsgatans korsning.

Gång- och cykeltrafiken flyttas av säkerhetsskäl till en omväg. Omvägen är densamma som tidigare och går via Parkgatan, Bangårdsgatan, Humlegårdsbron och Spegelparken.

Arbetsskeden för Skolgatans järnvägsbro

  • Byggnadsarbetet fortsätter under vintern och bron ska enligt planen vara färdig sommaren 2025.
  • I november rivs den gamla halvan av bron.a
  • I början av december inleds borrningsarbetet på bropelarna på norra sidan av den nuvarande bron. Arbetet ska vara klart före jul.
  • I januari börjar man bygga den norra delen av bron då man monterar landfästen och mellanstöd. Arbetet beräknas pågå fram till februari. På bangården börjar man bygga pålplattor.
  • Under februari–mars monteras brons stålbalkar.

Källa: Trafikledsverket

Publicerad: