K-affär i Åbo har börjat med dubbelrabatt på kvällen – Pargas- och Kimitoköpmän ser olika på systemet
I september fick de två K-supermarketbutikerna i Åbo centrum nya köpmän, när Maria och Tuomas Kosunen tog över ansvaret för affärerna.
I slutet av oktober dök det upp en skylt utanför affärerna som berättar om dubbel rabatt på varor med utgående datum efter klockan 20 på kvällen. Samma princip gäller också på morgonen innan klockan 8.
Konceptet är bekant från S-gruppens affärer som har haft systemet i rullning flera år. Tuomas Kosunen säger att huvudorsaken till rabatten är att minska svinnet.
– Jag är ingen pionjär, inte ens inom K-kedjan. Till exempel Citymarket i Västra centrum har haft det ett tag redan. Men vi valde det här eftersom vi inte vill kasta bort någon mat, och det hjälper definitivt med att sälja de sista varorna, säger han.
Kosunen säger att affärens svinn ligger på runt 1 procent, och den andelen slängs inte, utan skänks till hjälporganisationer som tar hand om den.
– Då räknar vi inte med mat som blir dålig i hyllan, förstås. Den är lite svår att registrera, säger han.
Också i K-Supermarket Reimari har man implementerat systemet med dubbel rabatt efter klockan 20.
– Vi funderade på att ha rabatten också innan klockan 8 på morgonen, men det hade blivit för mycket jobb med ommärkning, säger köpman Kim Mattsson .
Han säger att butiken sätter ner mycket jobb på att det ska bli så få röda lappar som möjligt, vilket i praktiken innebär att beställa in exakt rätt mängd varor, så att man inte behöver sälja dem rabatterat när datumet går ut.
Mattson berättar att svinnet ligger på ungefär 1,5 procent.
– Men vår linje har alltid varit att ha ett brett sortiment, och speciellt på färska sidan och specialsortiment – då blir det ett större svinn.
En affär som ännu inte har tagit systemet med dubbelrabatt i bruk är K-Supermarket Kompass i Kimito.
– Vi har valt att ha det normala systemet med 30 procents rabatt på varor vars datum håller på att gå ut. Sedan beror det på varans hållbarhet vilken dag rabatten inleds, men normalt är det 2–3 dagar som den är nedsatt, säger köpman Tobias Eriksson .
Han vill inte ger någon exakt siffra på affärens svinn, men säger att det handlar om "en mycket liten procent".
– Vi har ändå ett brett utbud på färskavdelningarna och det gör ju att en del svinn uppstår.
Affärens svinn går till välgörenhet, och samlas in av församlingen.
– Det är mest bröd och produkter från färskavdelningen som går dit, säger Eriksson.
Intresserad av att läsa fler ÅU-artiklar? Första månaden bara 1,00 €! Klicka här.