Genomfartstrafiken på Österbyvägen i Pargas irriterar – planen är att sänka hastighetsbegränsningen

Publicerad:

En invånare som bor längs Österbyvägen i Pargas har närmat sig staden med en skrivelse, där hen konstaterar att man trodde sig ha flyttat till ett trevligt småhusområde på orten, men i stället bor bredvid en "snabbväg mellan Tokmanni och Reimari".

Största delen av Österbyvägen mellan Kalkvägen i norr och Boställsvägen i söder har en hastighetsbegränsning på 50 km/h, men ett parti av vägen har begränsningen 30 km/h och farthinder. Trots det påstår den som närmat sig staden att man dagligen ser hastigheter som är högre än 100 km/h på vägen, där det rör sig både cyklister och barn i omådet i och med närheten till PIF-center.

Skribenten önskar att Österbyvägen skulle stängas av för genomfartstrafik vid Harstigen.

Planen är att sänka begränsningen

I svaret på skrivelsen konstaterar staden att man gjort mätningar längs Österbyvägen, senast 2014 och 2015, då hastigheterna i medeltal låg mellan 35 och 45 km/h vid farthindren och att 4–18 procent av trafiken vid de olika mätpunkterna överskred hastighetsbegränsningen.

Förslaget som stadsstyrelsens sektion för tekniska stödtjänster tar ställning till vid sitt möte på onsdag är ändå att man inte stänger Österbyvägen för genomfartstrafik, men att hastighetsbegränsningen sänks till 40 km/h och att man ska utföra nya hastighetsmätningar.

Klockarståget också på tapeten

I en annan trafikrelaterad skrivelse har invånare och föreningar i närheten av Klockarståget i Pargas närmat sig staden på grund av att man önskar få ett slut på genomfartstrafiken mellan Kalkvägen och Fredrikaplan/Tennbyvägen. Särskilt irriterade är skribenterna över att den tunga trafiken ofta väljer Klockarståget som inte är bred nog för större fordon att mötas.

I svaret konstaterar staden att de mätningar som gjorts under 2021 inte stöder påståendet om särskilt livlig genomfartstrafik, men att sänka hastighetsbegränsningen från nuvarande 40 km/h till 30 km/h kunde vara en åtgärd för att öka tryggheten längs Klockarståget.

Publicerad: