APRILSKÄMT Ny bro till Kustö är aktuell igen – ska där också gå spårvagnar?
För några år sedan ville NTM-centralen förlänga Kurkelavägen i S:t Karins till en omfartsväg som förenar västra S:t Karins med Kustö och Skärgårdsvägen. Nu har ledande politiker i både Pargas och S:t Karins återupptäckt idén.
Det som satte sprätt på dem är planerna på att förnya Rävsundsbron och det att Åbo grubblar över framtida trafiklösningar.
Enligt ÅU:s källor anser dessa engagerade beslutsfattare i Pargas och S:t Karins att en spårväg mellan enbart Reso och Åbo skulle vara en bedrövlig halvmesyr, bortkastade pengar.
– Lilla Åbo kan inte utvecklas utan hjälp av sina starka grannar, lyder formuleringen i de mötesanteckningar ÅU kommit över.
De två städerna har därför närmat sig Kommunikationsministeriet för att sammanfoga planerna på nya Kustö- och Rävsundsbroar med en helt ny vision om en förlängning av den tilltänkta spårvägen.
En omfartsväg från Kurkelavägen i S:t Karins skulle förkorta körtiden till Pargas med flera minuter.
Miljönämnden i S:t Karins utdömde i tiderna planerna, men efter ivrigt lobbningsarbete från Pargashållet fick man upp ögonen för möjligheterna med nya broar och en spårväg genom S:t Karins till skärgården.
– Vi har fokuserat så mycket på tillväxten i Åbo att vi helt glömt bort att det finns ett Pargas på andra sidan, säger en omvänd miljönämndsmedlem till ÅU.
Om Pargas och S:t Karins går med i trafiksatsningen, ska det vara en spårvägslösning och ingen lång, flerledad "superbuss".
Den här utstakningen baserar sig på uppgifter om att Öresundsbron stängs för större bussar då frisk kuling övergår i styv kuling. Därför räknar man i Pargas och S:t Karins med att de hårda vindar som blåser i Kirjalasundet kunde välta superbussarna eller åtminstone göra passagerarna sjösjuka.
I Åbo välkomnas den överraskande inviten från Pargas och S:t Karins. Ju fler som går med i det utbyggda kollektivtrafiknätet, desto större är chanserna att påskynda satsningarna på infrastruktur och få stöd av staten.
– Vi har också tittat på hur Västmetron kom till och räknar med att staten också här kunde bidra med ett frikostigt stöd, medger en anonym tjänsteman till ÅU.
– Vi kan säkert också lära oss av de misstag som Helsingfors och Esbo gjorde med metron. Dessutom gräver vi ju ingen tunnel. Däremot tänkte vi se på alternativet med automatspårvagnar.
Det som nu också står klart är att S:t Karins börjat arbeta målmedvetet för att integrera Kustö med den övriga staden. Det här märks som det helt nya bostadsområdet väster om Ämboda på Kustö. Den nya stadsdelen, som växer upp med fart, ska bli ett modernt urbant centrum.
Trots det nyfunna partnerskapet i spårfrågan oroar sig ledande Pargaspolitiker för att S:t Karins kan sno alla potentiella inflyttare. Därför ska somliga nu engagera sig för att få till stånd en ändring av de planer som finns för ett nytt bostadsområde vid Kyrksundsstranden.
Bro- och spårvägsplanerna förändrar ju helt utgångsläget för hur staden kunde växa.
– Åsikterna om huruvida en spårväg skulle öka behovet av små eller stora bostäder går såklart igen i sär, säger en veteranpolitiker till ÅU.