Skojig "U Can’t Touch This"-slottsvideo kan få pris – Åbo museicentral tävlar om titeln årets museigärning

På videon dansar de anställda, klädda i periodkläder, i Åbo slott. Foto: Skärmdump
Publicerad:

https://youtu.be/m1psH4DTQRc

Finlands museiförbund och internationella museirådet ICOM har utsett fem kandidater i tävlingen om årets kommunikationsgärning.

En av dem är Åbo museicentrals video "U Can’t Touch This Turku Castle Summer Edition 2018”. Det är museicentralens anställda som har både planerat och producerat videon som utgår från MC Hammers hiphophit "U Can’t Touch This" från 1990.

På videon dansar de anställda, klädda i periodkläder, i Åbo slott. Videons och låtens namn syftar såklart på hur man ska bete sig på ett museum – se, men inte röra – men presenterat med glimten i ögat.

– Videon är rolig och positiv och ett helt nytt sätt att träffa rätt med budskapet då det gäller yngre målgrupper. Den signalerar hur skoj det kan vara att våga något nytt, samt en kärlek till själva ämnet, enligt juryns motiveringar.

Videon lades ut på den internationella Museidagen i maj i fjol och har fått många tittare på Youtube och delats flitigt i sociala medier.

De fyra andra som tävlar om priset är hotell- och restaurangmuseets radioserie om finsk matkultur, konstmuseet Onnis konstprojektionsverk i Joensuu, Esbo stadsmuseums produktion om Finlands första köpcentrum Heikintori samt Postmuseet för marknadsföringen av den mångmediala utställningen "Pienlehtiä ja punkpostia".

Totalt hade tolv kandidater anmälts till tävlingen, som nu ordnas för tredje gången.

– Juryn hade en trevlig uppgift då vi gick igenom ansökningarna, som var verkligt högklassiga och representerade mångsidiga kommunikationsmetoder och -kanaler. Det är fint med alla personliga, överraskande, övertygande och synliga produktioner, säger juryordförande Nelli Korpi, kommunikationschef vid Finlands museiförbund.

Vinnaren offentliggörs på den nationella museiprisgalan i Tammerfors den 16 maj. Då delas också två andra pris ut. Dessutom kan prisnämnden efter eget övervägande utdela Årets specialpris.

Årets kommunikationsgärning inom museibranschen: Delas ut för en lyckad, positivt synlig kommunikationsgärning. Med priset kan man också belöna en aktör utanför museibranschen.

Priset Årets museum: Delas ut till ett museum som på sitt verksamhetsområde främjat museibranschens synlighet och inflytande i samhället på ett betydande sätt. Museets verksamhet presenterar nya eller annorlunda synvinklar, idéer och tankar i museibranschen.

Priset Årets museipublikation: Delas ut till en publikation, som genom ett innovativt innehåll och presentationssätt når målgruppen exceptionellt bra.

Årets specialpris: Delas ut till ett museum, en arbetsgrupp, ett projekt eller en person för en betydande gärning inom museibranschen eller för långsiktigt arbete för att utveckla museibranschen.

21.3.19 kl. 12.20: Artikeln kompletterad med lista över de olika pris som delas ut.

Publicerad: