Medvind för kustbanan – "I regionala frågor är det ofta infrastrukturprojekt som delar partierna internt beroende på var man själv bor"

ung man med kavaj
Henrik Wickström
Publicerad:

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

När jag funderar på regionala ämnen som förenar Egentliga Finland och Västra Nyland är tågförbindelser absolut en av dem som väcker mest diskussion i våra regioner.

Jag vill börja med goda nyheter ur ett västnyländskt perspektiv. Kustbanan fick ett investeringsanslag på 80 miljoner inom ramen för regeringsprogrammet.

I samband med att regeringens första budgetförslag finns en skrivning om att en utvecklingsplan för kustbanan på sträckan mellan Karis och Köklax i Esbo ska utarbetas. Det här är väldigt välkommet.

De västnyländska kommunerna har fört fram behovet av att utöka kapaciteten längs med kustbanan. Kapaciteten ökas lättast genom fler mötesplatser för tågen.

Därutöver hoppas man på en ny slags tågtrafik mellan Helsingfors och Hangö med tåg som är anpassade för att stödja speciellt distansarbete ombord på tågen.

I Västnyland är kustbanan en livlina och i nästa vecka ordnar jag ett seminarium om kustbanan i riksdagen tillsammans med andra politiker och myndigheter för att berätta om Västnylands vision för kustbanan.

Vi har saknat tydliga planer på hur kustbanan ska utvecklas, men nu tar det äntligen ett steg framåt vilket jag är glad för.

Det som delar åsikter i våra regioner är planerna på att förverkliga den nya bansträckan mellan Helsingfors och Åbo. I regeringsprogrammet har man kommit överens om att de två första, det vill säga, de mindre delarna av banan skulle verkställas.

I första fasen skulle ett dubbelspår längs med befintliga banan mellan Salo och Åbo byggas samt ett spår från Esbo till Lojo. Det kommer att bli nästa riksdags uppgift att förverkliga den mest omdebatterade och dyraste delen mellan Salo och Lojo.

I regionala frågor är det ofta infrastrukturprojekt som delar partierna internt beroende på var man själv bor. Jag vill göra min ståndpunkt i ärendet väldigt klar. Jag är kritisk till utvecklandet av en ny bana. Jag anser däremot att satsningen mellan Åbo och Salo är välkommen. Det gynnar Egentliga Finland och stödjer befintliga trafiken på kustbanan. Jag anser också att det är bra att Lojo får rälstrafik, men linjedragningen kunde ha varit en annan.

Jag har dock varit och är fortsättningsvis kritisk till hela helheten, främst på grund av ekonomin i projektet samt med tanke på miljöskadegörelsen och helhetsnyttan.

Hur som helst, är det nästa riksdag som fattar beslut om det slutliga, inte den här riksdagen.

Jag har också förståelse att det finns flera i Åbo som gärna sen ny snabbare bana via Lojo. Det ses som lika viktigt som utvecklandet av kustbanan för oss i Västnyland men infrastruktursbehoven är flera i vårt land.

Men regeringsprogrammet är en helhet och båda bansträckorna är lika viktiga delar av den. Jag är glad att den här regeringen insett kustbanans betydelse.

Vad blir resetiden mellan Helsingfors och Åbo längs med kustbanan då satsningarna på den blir färdiga? Åtminstone blir den inte långsammare.

Angående kustbanan måste vi se till att det inte blir en tågbana med endast närtrafik. Vi behöver från Västnyland snabba förbindelser till både Helsingfors och Åbo även framtiden.

Samtidigt måste vi utveckla tågtrafiken så att den betjänar fler personer. Vi har flera intressanta företagsetableringsplaner i regionen som ger en god grund för regionens framtidsutsikter.

Vi kommer fortsättningsvis att stå inför en intressant tågdebatt under de närmaste åren. Angående kustbanan måste vi dock vara snabba. Det kräver att vi får snabbt planerna gjorda och därefter besluten om de rätta satsningarna. Nu får vi hoppas på medvind för kustbanan.

Här kan du läsa flera kolumner av Henrik Wickström.

Henrik Wickström
Publicerad: