Ny metodguide med djurvänner ska inspirera professionella som jobbar med barnfamiljer
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
En del av barnfamiljerna idag mår bra medan andra har det jobbigt och inte alls mår bra. Flera kriser, i samhället så som covid-19 pandemin, energikrisen och inflationen kan vara faktorer som belastar familjernas välmående. Andra kriser i familjen så som mental ohälsa, missbruk eller sorg kan också påverka barnfamiljers välmående. En viktig faktor för familjernas välmående i olika livssituationer och eventuella kriser är
hurdana resurser de har och hurdant stöd de får.
I ett förebyggande syfte är det viktigt att barnet och familjen känner igen de resurser de har. Resurser kan vara sådant som fungerar bra i familjen, det kan handla om att familjen förhåller sig positivt till framtiden eller att familjen känner igen när de behöver hjälp och tar emot den hjälp som erbjuds av andra människor eller professionella.
Hos ett litet barn handlar det bland annat om att barnet känner igen vad det kan och vad det ännu inte kan. Ett resursstarkt barn vill också pröva på nya saker och lära sig nytt. Barnet kan be om hjälp och tar emot hjälp när det behövs.
Barnfamiljerna kan stödas på många sätt. Det stöd som småbarnspedagogiken kan ge, är väldigt viktigt för många barnfamiljer.
Kontakten till familjen sker dagligen och ofta under flera års tid. Personalen inom småbarnspedagogiken kan stöda barnet och familjen att känna igen sina resurser och hjälpa dem att utöka sina resurser.
Småbarnspedagogiken kan stärka familjens delaktighet, stöda vårdnadshavarna i barnets fostran och även när familjen behöver mera hjälp och stöd. Inom småbarnspedagogiken har särskilt socionomen kompetensen att handleda familjen vid behov vidare till andra instanser inom social- och hälsovården.
Yrkeshögskolan Novias projekt Resursstarka barn – stöd till socialt utsatta barn inom småbarnspedagogiken (2020–2023) har utvecklat Djurvännernas metodguide som personalen inom småbarnspedagogiken kan använda i arbetet för att stöda både barnet och familjen.
I guiden finns det djurfigurer, Djurvännerna, som inspirerar barnen och familjerna att känna igen sina resurser, men också hitta lösningar i situationer som kan vara svåra. Djurvännerna handleder barnen och familjerna i många vardagliga situationer som kan ske på daghemmet och hemma.
En viktig förutsättning för välbefinnande är att kunna ta emot hjälp och stöd när det behövs. Via materialen tränas också den här förmågan.
Projektet Resursstarka barn har aktivt jobbat i tre års tid med att hitta sätt för småbarnspedagogiken att stöda socialt utsatta barn. Under åren har många material utvecklats i samarbete med personalen vid projektdaghemmen. Personal runt om i Svenskfinland och studerande vid Yrkeshögskolan Novia har fått utbildning i hur materialen används. Projektet avslutas i år i juni.
I Åbo ordnas en avslutning i form av öppet hus i slutet av maj. Evenemanget riktas till professionella som arbetar med barnfamiljer samt övriga som är intresserade av ämnet.
Mer information om projektet och projektets avslutning finns på resursstarkabarnprojekt.com.