Bjud en extra glögg till firmans ”glue player”!

ung man med kavaj och kort hår ler mot kameran
Publicerad:

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Med jämna mellanrum dyker det upp artiklar i tidningar som Kauppalehti och Taloussanomat som behandlar problemet med klagande arbetskollegor och diskuterar hur det lönar sig att bete sig kring dessa.

En av dessa artiklar är Nina Lyytinens artikel i Kauppalehti 13.11.2022 ”En jaksa työkaverin jatkuvaa valituspuhetta – Miten sille laitetaan stoppi?”.

Jag konstaterade att artikeln var bra, men undrade varför det oftast skrivs om de personer som sprider negativa känslor i arbetsomgivningen? Skulle det inte vara dags att lyfta fram de personer som bidrar med positiv energi på arbetsplatsen och ge dem lite plats i rampljuset?

Själv har jag så gott som hela mitt liv varit involverad i lagsport och jag anser att vi i arbetsorganisationer ännu har mycket att lära oss av lagidrott. Under mina 25 år inom lagidrott har jag nämligen lagt märke till att det finns många paralleller mellan ett sportlag och en arbetsorganisation. Ämnet är inte nytt och det har skrivits massor av ledarskapsteorier för organisationer som baserar sig på lagidrott, men det som mer sällan diskuteras är att både sport- och arbetsorganisationer har ”glue players”, vilka speciellt i idrottslag är viktiga hörnstenar när det byggs mästarskapslag.

Hur definieras låneordet glue player? Min egen definition för termen inom idrott är att en glue player är en spelare som med sitt osjälviska beteende och sin hårda arbetsmoral får ett lag hopsvetsat till ett bättre fungerande kollektiv.

Det är just glue players som i ishockey till exempel dyker framför hårda slagskott och ger en hård tackling som ger energi till resten av laget, men som sällan nämns i matchrapporten i morgondagens tidning.

Även om det ofta är målgörarna och lagets stjärnor som får all glamour i media, så är betydelsen av glue players oneklig ifall man synar mästerskapslag i olika sportgrenar. Hela Finlands Marko Anttila är ett bra levande exempel på en äkta glue player som är otroligt uppskattad.

På arbetsplatsen märks det ofta tydligt vilka personer som är glue players. Dessa personer är de som är aktiva med att till exempel ordna företagsevenemang, beställer gemensamma luncher till arbetsplatsen och piggar upp andra med små vardagliga gester. Ett annan karaktärsdrag för glue players är att de är ofta de personer som sköter uppgifter som ingen vill ta ansvar för, så alla andra kan pusta ut och fortsätta fokusera på sina dagliga arbetsuppgifter.

Ofta är glue players inte de som sitter högt i företagets hierarki eller som sålt mest under senaste kvartalet; glue players befinner sig oftare lägre ner i hierarkin och kan därmed vara lite i skymundan så att alla chefer kanske inte förstår deras verkliga värde för organisationen. Precis som i idrott märks det verkliga värdet och inflytandet av glue players tyvärr först när de tar sig vidare från organisationen och lämnar efter sig ett gapande tomrum.

Speciellt i dessa tider då medierna är mer eller mindre fulla med negativa nyheter om kriget i Ukraina, inflation och höjda räntor och när det ännu är mörkt och ruggigt väder varje morgon så är det just glue players som bidrar med sin verksamhet och positiva attityd till att stämningen på kontoret blir gladare. Det är små positiva vardagliga saker som i grund och botten bidrar till en positiv företagskultur, vilket är en otroligt viktig faktor för produktivitet och dragningskraft för ett bolag i dagens läge.

Så under denna mörka december månad när ni har julfester eller liknande tillställningar – ta och bjud en extra glögg till organisationens glue players så att de vet att deras dagliga insatser för att bidra till en trevligare arbetsplats för alla inte går omärkta. Det är en liten investering som garanterat betalar sig tillbaka!

Här kan du läsa fler kolumner av Axel Lindberg.

Financial Controller på Silo AI Oy, Medlem i Åbo Juniorhandelskammare
Publicerad: