Åboland är bättre än Silicon Valley
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Knutpatriotism är ett av mänsklighetens trösterika och bestående självbedrägerier. Var man än slagit rot påstår man att hemknutarna är bättre än andra ställen.
Också om man bor i samma stad har det betydelse vilken sida om ån, bron eller järnvägen man bor på. Revirtänk. Säger man så för att man är så osäker eller så säker? Försöker man övertyga sig själv, sina grannar, eller utbölingarna? Det finns inget entydigt svar.
Det enda som är säkert är att alla ställen har sin charm och sina utmaningar. Många betydande personer kom från ställen som inte ansågs som något.
På fina ställen bor det många obetydande personer. Var och en kan bestämma sig för att jämra sig över sin hemort på grund av dess brister eller älska den på grund av dess styrkor. Attityden är det som avgör. Åboland är bäst för jag har bestämt så.
Om vi på riktigt skulle ta upp kampen med Silicon Valley, hur skulle vi gå till väga? Hur kunde vi skapa i Åbo och dess nejder ett entreprenörsklimat där folk skulle skapa flera nya företag och med bättre sammanlagd framgång? Om det kunde lyckas skulle det stärka välfärden i vårt samhälle på relativt kort tid. Är det en idiotisk utopi eller något att på riktigt sträva efter?
Den första och viktigaste byggstenen i ett entreprenörsbejakande samhälle är tolerans. Man välkomnar knäppa idéer, folk med stora ambitioner och personligheter som inte verkar passa in.
I stället för att bygga regelverk som stöter ut de excentriska tillämpar man reglerna så att det är högt i tak med plats för alla. Visst får man ju då en hel mängd helt hopplösa affärsprojekt. Men man får också några nya juveler.
Det är inte lätt att vara tolerant - man måste tolerera så mycket - men det är smart att vara det.
Punkt nummer två är intellektuellt kapital. Hjärnor lockas till universitet. Ju bättre universitet, desto attraktivare för folks grå celler. Inget universitet kan vara bäst på allt, men alla kan vara bäst på något. Så stor och vid är vetenskapen i dag. Det finns fler möjligheter till specialisering än det finns universitet i hela världen.
Det är inte fråga om storleken på budgeten utan skärpan i fokuseringen.
Punkt nummer tre är ekonomiskt kapital. Det behövs lösa pengar som kan slängas på ambitiösa och osannolika projekt. I dagens värld finns det så mycket pengar att det inte är där skon klämmer. Det är de trångsynta penningförvaltarna som är problemet. De föredrar en säker avkastning som är minimal över en osäker avkastning som kan bli enorm.
Kunskap och drivkraft bland dem som bygger företag är avgörande. Vi har nog många ivriga, men har vi många som kan? De flesta underskattar vilken nivå spelet förs på. Detta är inte ett skolmästerskap eller ens en landskamp. Det är ett olympiskt spel från första början med konkurrens från världens alla hörn. Bara de mest drivna och envetna kommer att nå framgång.
Den femte stora punkten är livskvalitet. De som bygger de bästa företagen har en utpräglad smak för det goda i livet. De vill uppleva kvalitet och skönhet.
I fråga om skolgång, hälsovård och annat vill de ha det bästa för sina familjer Utmanande aktiviteter och god mat står högt i kurs. Samvaro med likasinnade är viktig.
Vilket betyg får Åbo och Åboland i dag? Är nejden stark nog att utmana ens ett litet hörn av Silicon Valley? Tolerans - inte så illa.
Skärgårdsborna vet att alla personligheter kan komma till nytta.
Intellektuellt kapital - ja vi har ju ÅA och TU. Ekonomiskt kapital - njae, men kanske på bättringsvägen.
Kunskap och drivkraft - i en global jämförelse, inte just alls. Vi måste lägga oss hårdträning för att bli duktigare affärsbyggare. Men vi skall aldrig underskatta de unga. Just när vi tror att de bara spelat videospel får vi höra att de skapat ett affärskoncept som fungerar globalt.
Än livskvalitet? Absolut. Men kanske inte för alla. Många som lyckats i affärerna söker ett soligt och varmt leverne. I Åboland bjuds det på sådant bara under en kort tid av sommaren. Men om man gillar äventyr, enslighet eller slående natur så är Åboland nog någonting unikt. Och oavsett realiteterna har alla rätt att vara överdådigt stolta över sin egen hembygd.
I väntan på ett Åboländskt startupbolag som når internationell framgång på kort tid.