Läsande pojkar sover bättre

Publicerad:

Tidigare kunde vi läsa i Åbo Underrättelser om St:Olofsskolan i Åbo som slog larm om pojkars dåliga läsvanor.

Pojkar erbjuds idag underhållning i form av dataspel packade med fartfyllda actionscener och färdig handling.

Det gäller endast att lägga spelhörlurarna på huvudet och försvinna in i en fantasivärld där man samtidigt kan umgås med sina vänner som sitter hemma och gör samma sak.

Vem tyr sig då till en bok då det tar tid att komma igång med läsandet och handlingen kommer igång först efter sidan tjugo?

Problemet med försämrade läsvanor för pojkar uppstår då litteratur skall konkurrera med nya former av underhållning som erbjuds dem via datorer, spelkonsoler och mobiltelefoner.

Läsandet bör komma igång redan på daghemmen och följa med eleven genom hela skolan. Fantasin kan utvecklas via lek och skapande verksamhet.

Fantasi behöver en framtida författare för att kunna skriva böcker som t.ex. Harry Potter.

I skolan kunde läsandet uppmuntras via förslag till litteratur. Exempelvis kunde läraren i historia ge boktips om böcker som behandlar de tidsperioder man behandlar i undervisningen.

Förutom boktips kunde eleverna uppmuntras att se på dokumentärer på kanaler som Youtube för att således dra nytta av den moderna tekniken.

I utomhuspedagogiken kunde man besöka historiska platser som Kustö slottsruin och i efterarbetet kunde eleverna använda sig av besöket i bl.a. modersmål, historia och konst.

Det är bra att kunna leva in sig i tidsepoken och inspireras av miljön och fantisera en berättelse som man sedan försöker få ner till text.

Huvudpoängen är att få eleverna intresserade av att forska och utveckla sitt sinne för att ta reda på fakta och få nya kunskaper. Men det är inget lätt arbete och mer resurser skulle säkert behövas.

För att pojkarna ska få tillgång till spännande och medryckande litteratur behövs vi författare. Författaren borde ha tid och resurser att ta reda på vad dagens pojkar vill läsa.

Då vi har denna kunskap skrider vi till aktion och levererar dem den litteratur som de är i behov av.

För att få resurser att göra allt detta borde vi få en större del av inkomsterna från försäljningen så att vi kunde leva på att skriva.

Nya fenomen som ljudböcker sänker klart författarens inkomster även om de kanske ökar antalet ”läsare”. Men utvecklar en ljudbok pojkarnas läsförståelse? Minskade inkomster leder till att vi kanske snart inte har författare som producerar litteratur.

Om dessutom dagens pojkar inte är intresserade av att läsa så blir det knappast författare av dem i framtiden heller. Cirkeln är ond och litteraturens framtid är oviss?

För att orka studera och gå i skola krävs det god sömn, riklig kost samt bra kondition.

För att eleverna ska klara av skoldagen bör de sova tillräckligt om nätterna och inte ha möjlighet att spela datorspel eller chatta med mobilen sent in på natten.

Det är viktigt att äta ett hälsosamt morgonmål samt avnjuta skolmaten som erbjuds i skolan för att få energi för att orka med dagen. Dålig kondition bland barn och unga är en av de största riskerna för tillfället.

Klyftan ökar mellan dem som är stillasittande och de som är mycket rörliga. Att sitta stilla är förödande och leder i längden till allvarliga hälsoproblem.

I mitt arbete som utomhuspedagog har jag träffat pojkar i skolor som varit i så pass dålig fysisk form att skolvardagen har blivit lidande.

Föräldrarna har en viktig uppgift, nämligen att sporra ungdomarna att röra på sig och se till att de får tillräckligt med sömn.

Kanske mobilen inte borde laddas bredvid sängen eller ens i samma rum? Frisk uteluft under rasterna vore heller inte så dumt.

Att greppa tag om en fysisk bok om kvällen ger en lugn och ro och avkoppling, tankarna flyr från vardagen och hjärnan varvar ner. Sömnen kommer lättare.

Att läsa böcker är rentav hälsofrämjande! Inhandla genast kvalitetslitteratur för att understöda läsandet hos era barn: läs en bok så blir du lugn och klok!

Patrik Berghäll

utomhuspedagog och författare

Publicerad: