Logomobron nästan klar – Åbo stad hoppas på öppning nästa vecka
Åbo strävar efter att kunna öppna den nya gångbron över bangården vid Åbo centralstation nästa vecka. Det säger Kimmo Suonpää, direktör för stadsbyggande vid Åbo stad.
–Meningen är att öppna bron nästa vecka om det inte framkommer något som hindrar det i myndigheternas inspektioner som görs denna vecka och nästa vecka. Ingenting sådant borde framkomma, men den möjligheten finns naturligtvis alltid, säger Suonpää.
Enligt Suonpää ska bland annat byggnadstillsynen, räddningsverket och Trafikledsverket inspektera bron innan den kan öppnas. Bron går mellan Bangårdsgatan och evenemangscentret Logomo, och kallas Logomobron.
Förseningar och skenande kostnader
Logomobron går i en båge över järnvägsspåren i Åbo, men den kröken bleknar i jämförelse med alla svängar bron tagit i den aboensiska förvaltningen under de senaste åren.
Direktionen för Åbo fastighetsaffärsverk, ett organ som inte längre existerar, planerade ursprungligen att bron skulle bli klar år 2018. Inför konkurrensutsättningen av byggandet var uppskattningen av byggkostnaderna 6,9 miljoner euro.
Efter diverse bakslag och flera varv i Åbo stadsfullmäktige är den senaste kostnadsuppskattningen från maj i år 21,6 miljoner euro. Kimmo Suonpää intygar att summan inte stiger över det.
–Det ska ännu göras ekonomiska slutrapporter. Det skulle naturligtvis vara bra om de slutliga kostnaderna blev under 21,6 miljoner men det är ännu för tidigt att säga annat än att kostnadsuppskattningen håller.
Missnöje med planeringen
Åbo stad har uppdaterat kostnadsuppskattningen för Logomobron flera gånger sedan byggprojektet startade. Byggandet påbörjades innan den tekniska planeringen av bron var färdig. Dessutom såldes den ursprungliga huvudplaneraren VR Tracks verksamhet först till norska NRC Group och senare till svenska Sweco.
Det här har för alla parter varit ett projekt som borde ha varit färdigt för länge sedan.
Åbo stad är inte nöjd med hur planeringen av Logomobron skötts och enligt Kimmo Suonpää förhandlar staden fortfarande med Sweco om ersättningar.
–Förhandlingarna pågår fortfarande och jag kan av den orsaken inte kommentera deras innehåll. Ur beställarens synvinkel har planeringen kantats av förseningar och brister. Det är därför vi nu förhandlar.
Staden och YIT överens
Våren 2020 ledde till oklarheter i planeringen till att byggentreprenören YIT satte stopp för byggarbetet. Byggandet fortsatte först efter att staden och YIT förhandlat fram nya avtalsvillkor.
Enligt Suonpää är tvisten mellan staden och YIT avklarad.
–Jag är inte medveten om att någondera parten skulle ha några krav gentemot den andra, utom normala förpliktelser som hänger ihop med slutskedet av projektet.
Vid YIT bekräftar divisionsdirektör Aleksi Laine att bolaget och staden nådde en överenskommelse och att meningsskiljaktigheterna har utretts. Enligt Laine blir Logomobron färdig i år. När SPT intervjuar honom är han på semester och har ingen exakt uppskattning om tidsplanen.
Konserthuset förverkligas med annan modell
Kimmo Suonpää säger att stämningen är lättad nu när brobygget är på målrakan.
–Det här har för alla parter varit ett projekt som borde ha varit färdigt för länge sedan.
Suonpää säger att Åbo stad dragit lärdom av processen kring Logomobron. Enligt honom lämpar sig en traditionell entreprenadsmodell där entreprenörens uppdrag avgränsar sig till att förverkliga beställarens plan till ett fast pris inte för projekt med flera och stora osäkerhetsmoment.
–För sådana här projekt behövs en samarbetsmodell där beställaren, huvudplaneraren och entreprenören tillsammans och med gemensamt ansvar för projektet framåt.
Nästa stora byggprojekt i Åbo lär bli stadens nya konserthus som planeras vid Aura ås strand. För konserthuset valde staden en så kallad alliansmodell för att projektet bättre ska hållas inom de ramar som staden sätter upp.
Mikael Piippo/SPT