Våga prova på gruppträning – idén är att ha roligt tillsammans
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Hösten och det kalla vädret är här. Vi kan utan problem hoppa över träningspasset vi hade inplanerat och istället stanna i soffan under en filt. Dock bankar det där ”jag borde” i bakhuvudet och den lugna stunden i soffan blir inte alls så avslappnande.
Man har tagit steget till att anmäla sig till ett gruppträningspass, men svårigheter att ta modet, våga gå på passet. Varför det?
I 15 år har jag arbetat som grupptränings instruktör och har många gånger hört av kunder som varit första gången på plats att de inte vågat ta sig på gruppträning. De kanske skäms över sin fysiska kondition, har inte de trendigaste träningskläderna eller av någon anledning blivit traumatiserade av gymnastiklektionerna i skolan. Hur skall man då komma över dessa hinder och våga ta modet till att prova på gruppträning och kanske bli totalt frälst av den motionsformen?
Konceptet gruppträning är som ordet säger, man tränar tillsammans i en grupp där en instruktör visar och berättar vad man skall göra. Så gott som alla träningsformer kan idag utföras i grupp, det finns allt från yoga till kampsporter. Med andra ord finns det garanterat en form som lämpar sig för var och en.
Idén med gruppträning är att ha roligt tillsammans, svettas tillsammans och inspireras av varandra med hjälp av en sporrande instruktör. Har man provat på gruppträning och erfarenheten blev en besvikelse på grund av att man fick känslan av misslyckande eller att man inte hör till gruppen, då har det gått mycket snett.
Som instruktör utbildas man till att forma lektionen så att alla kan delta oavsett träningsnivå. Instruktören utbildas till att hjälpa och motivera, inte kritisera din prestation.
Många hänvisar till att skolans gymnastiklektioner är orsaken till att man inte vågar prova på gruppträning. Tanken med gymnastiklektionerna är den samma som inom gruppträning, hjälpa och motivera, men med skillnaden att man blir utvärderad och läraren har en läroplan som bör följas.
Även gymnastiklektionerna anpassas så att det som skall läras är på en nivå som alla elever kan följa. Och i slutändan är det elevernas intresse och motivation till ämnet som utvärderas, inte prestationen.
Vi är alla olika och vår kropp klarar av vissa grenar bättre som andra. Med andra ord kan Lisa som är snabbast på 100 meter ändå ha ett sämre betyg på grund av att hon inte ids eller orkar visa intresse för gymnastiklektionerna.
Joan Keihäs
Lärare, personlig tränare och fitnessidrottare
Åbo/Pargas