"Senast som jag har sett lika många människor i skogen var säkert på ett nationellt scoutläger -- nu handlar det om ett naturskyddsområde eller en ny väg"
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Frågan om naturskyddsområde eller ny väg måste beslutsfattarna i Åbo och Reso nu fundera på, då flera medborgarorganisationer i de båda städerna har föreslagit att ett naturskyddsområde i området Mälikkälä-Kungsbäcken borde grundas.
Initiativet gavs till beslutsfattarna i höstas.
Redan för några år sedan har en planändringsprocess inletts på Resos initiativ på båda sidorna av kommungränsen.
Man vill planlägga en vägförbindelse genom området Mälikkälä-Kungsbäcken som nuförtiden är en gammal skog.
En riktgivande vägförbindelse har därför också funnits i utkastet till Åbo generalplan.
Nu måste beslutsfattarna i de båda städerna välja mellan väg eller naturskyddsområde.
I höstas organiserade De gröna en resa till området.
Antalet deltagare överraskade oss alla. 150 människor bekantade sig med området och naturens imponerande pärlor.
Senast som jag har sett lika många människor i skogen var säkert på ett nationellt scoutläger.
Den hundraåriga urskogen som föreslagits som naturskyddsområde finns till 80 procent på Åbos sida medan 20 procent tillhör Reso.
Många av de viktigaste och värdefullaste naturtyperna finns på Resos sida.
Området innehåller hotade arter och sällsynta naturtyper.
Enligt utredningar innehåller urskogen till exempel hotade myrområden, olika skogstyper, djurarter, berg, tysta områden, en väldigt sällsynt vårttall, unika mossor och två ”Tapios altare”, stenformer nästan utan like i hela Finland.
Förr i tiden har man tillbett dem som skogsguden Tapios heliga platser.
I Åbo har vi varit villiga att bereda ansökan för ett naturskyddsområde.
I stadsmiljönämnden fick jag vidare ett beslut om att Åbo inleder förhandlingar med Reso stad om att grunda ett naturskyddsområde och om att stryka den riktgivande vägreserveringen mellan Satakuntavägen och Kuloistentie ur Åbo generalplan.
Reso har tyvärr inte varit lika välvillig.
Man vill ha vägförbindelsen kvar i planen – även om en väg knappast alls skulle påverka Myllys kundströmmar och Åbo har som mål att betydligt minska på privatbilismen.
De gröna och vissa representanter från andra partier har jobbat för naturskyddsområdet i Reso men majoriteten har inte hållit med.
En väg skulle splittra området och förstöra de tysta delarna av skogen.
Likaså skulle den påverka vattensystemet och hela det nuvarande sammanhängande ekosystemet och förstöra den delen av området som är en av de bästa och polymorfiska i skogen.
Att grunda ett naturskyddsområde är det ända långvariga sättet att förvara området för våra barn och barnbarn. Naturens mångfald minskar drastiskt globalt och i Finland.
Att förstöra ett område som har utformats under århundraden och årtusenden skulle vara kortsiktigt.
Om vi vill stoppa klimatkatastrofen måste vi snabbt minska på utsläppen, även från trafiken.
Enligt utredningar måste alla konster tas i bruk för att nå målen gällande trafikens klimatutsläpp.
Det innebär också att privatbilismen minskar i Finland.
Är det klokt att planera och bygga nya vägar för bilismens behov i denna situation?
Jag skulle hellre bevara denna mystiska skog för kommande generationer.
Därför borde vi skrida till verket för att grunda naturskyddsområdet – helst i samarbete på båda sidorna av kommungränsen.
Saara Ilvessalo
Fullmäktigeledamot för De gröna, Åbo
Ordförande för stadsmiljönämnden i Åbo
Lokala riksdagsledamöter och politiker som skriver kolumner i ÅU med jämna mellanrum är Saara-Sofia Sirén, Saml., Stefan Wallin, SFP, Saara Ilvessalo, De gröna, Eeva-Johanna Eloranta, SDP, och Li Andersson, VF. De här politiska kolumnerna tar från och med nu en paus till och med riksdagsvalet den 14 april.