Parkeringsplatsernas försvarare är bromskloss för Åbos utveckling
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Humlegårdsgatan ska äntligen få sin cykelväg (läs ÅU:s artikel här)
Äntligen - eftersom cykelvägens vara eller inte vara har debatterats i långt över 10 år i Åbopolitiken.
Äntligen - säger jag också - eftersom min arbetsväg går längs hela Humlegårdsgatan och jag ofta cyklar till redaktionen.
Jag har med andra ord fått många tillfällen att förundras över hur det kan ta över ett decennium att få en cykelväg till en av de bredase och livligast gatorna i centrum.
Svaret är -naturligtvis – parkeringsplatser. Motståndet mot cykelvägar, på Humlegådsgatan och andra håll i centrum, har främst handlat om att antalet parkeringsplatser skulle minska.
På Humlegårdsgatan försvinner 20 parkeringsplatser, som ersätts med nya parkeringsrutor på de närliggande gatorna Fredsgatan och Humlegårdsgatan.
Ändå klagar några av butiksinnehavarna på Humlegårdsgatan.
Men nu har gatan ändå fått sin cykelväg - efter över ett decennium.
Men ska det dröja så länge i framtiden?
I olika visioner för hur Åbo centrum ska utvecklas ingår planer på fler gågator. Den senaste visionen presenterades i augusti och där ingick bland annat att göra en del av Slottsgatan till gågata.
Förra året presenterade staden en vision över hur området kring Salutorget skulle utvecklas när (eller om) torgparkeringen under Salutorget byggs. 200 parkeringsplatser skulle försvinna från gatuplan och möjliggöra gårdsgator med mera utrymme för fotgängare, cyklister, och uteserveringar och utomhusförsäljning för butiker.
En rimlig lösning med bilarna under jorden och mera plats för stadsbor och kommers ovan jord, eller?
Nej. Igen sätter sig parkeringsplatsernas försvarare emot. I ett utlåtande från Åbo handelskammare vill de att staden håller kvar fler parkeringsplatser än i planerna för att gynna affärerna i centrum (vilket har varit ett centralt argument för byggandet av torgparkeringen).
Dragkampen om parkeringsplatser lär alltså bli central också för kommande försök att utveckla stadskärnan. Har Åbo, som i visionerna vill bli en "europeisk oas", råd att låta den dragkampen sinka utvecklingen mot ett trivsammare stadscentrum?