Yles Spotlight: Säkerhetsrutiner brister på Viking Lines fartyg
Svenska Yles Spotlight rapporterar om bland annat bristande säkerhetsrutiner och brott mot vilotiderna på Viking Lines fartyg.
Enligt fartygspersonal som programmets reporter har talat med motsvarar all personals säkerhetsbehörighet inte kraven.
– Ibland byts säkerhetsnumren till personalen varje dag, för att få de viktigaste numren bemannade. Oftast får de ingen introduktion i de nya uppgifterna. I praktiken får de ett nytt nummer direkt efter avgång. Vem hinner då lära upp personen, undrar en anonym besättningsman i programmet.
En del av uppgifterna handlar om början av 2000-talet, medan Traficoms inspektörer inte hittar några brister i en färsk alarmlista från ett av fartygen.
Rädsla bland Cinderellas personal
Viking Cinderellas svenska huvudförtroendeman Bent Bjørn-Nielsen säger till Spotlight att det finns en rädsla bland personalen på grund av trakasserier och maktmissbruk.
Rederiet har också brutit mot sjöarbetstidslagen, enligt vilken vilotiden är tio timmar per dygn, över 220 gånger under de senaste tre åren på sina fem finskflaggade fartyg.
Enligt vd:n Jan Hanses strävar rederiet hela tiden efter att hålla sig inom ramarna, samtidigt som man hanterar en besättning på närmare 4 000 personer per år.
En av befälhavarna på Cinderella och två inspektörer från svenska Transportstyrelsen dömdes i fredags av Stockholms tingsrätt till böter för tagande och givande av muta efter att sjöfartsinspektörerna bjudits på lyxmiddag ombord i samband med en inspektionsresa.
Inspektören medgav att han är släkt med kaptenen och att familjerna också umgås privat.
Rederiets vd Jan Hanses säger till Spotlight att det på Cinderella finns en kulturskillnad mellan svenskt och finskt arbetsliv som företaget måste jobba med.