Utsläppen från byggandet av entimmeståget kan minskas med åtminstone en tredjedel
CO2-utsläppen från byggandet av den nya spårförbindelsen mellan Helsingfors och Åbo kan minskas med mer än 36 procent från den nivå som presenterades i miljökonsekvensbedömningen (MKB).
Under de kommande åren är det möjligt att uppnå en utsläppsminskning på upp till 80 procent. Detta framkommer i en utredning gjord av Gaia Consulting Oy, meddelar projektbolaget Entimmeståget till Åbo i ett pressmeddelande.
-- Vi har granskat möjligheterna till utsläppsminskning sedan banan började planeras. Redan med de metoder som nu används kunde utsläppen minskas med en tredjedel. När planeringen framskrider blir lösningarna och beräkningarna exaktare, berättar Entimmeståget till Åbo Ab:s projektledareAnnika Salokangas.
Valet av byggmaterial påverkar mest
De största utsläppen i bygget orsakas av jordmaterial, krossad sten, betong, stål och plast. Dessa står för sammanlagt 99,2 procent av materialens utsläpp.
Genom att gå över till grön betong kunde utsläppen minskas med 15,6 procent, och en övergång till återvunnet stål skulle ge en utsläppsminskning på 17,5 procent. Betongen och stålet står för över 93 procent av materialens utsläpp.
Utsläppen kunde också minskas inom transporter och i byggplatsernas energianvändning, som tillsammans står för cirka 19 procent av utsläppen. Betydande åtgärder är effektivering av maskinanvändningen, övergång till eldrivna maskiner samt användning av biobränsle.
Noggrann planering av jord- och stenmassornas användning samt optimering av jordmassornas förflyttning skapar också nya möjligheter.
-- Det här främjas som bäst med en utredning om stenmassor och cirkulär ekonomi samt med ORIS-programmet, med vilket man kan planera placeringen av restmassor. I princip skulle det vara möjligt att skaffa allt sten- och jordmaterial som behövs från själva byggplatsen och förädla det utsläppsfritt, säger Entimmeståget till Åbo Ab:s vdPekka Ottavainen.
I framtidens utsläppsminskande lösningar beaktas också fossilfritt stål, grönare betongalternativ, bio- och återvinningsplast samt användning av biobränsle i arbetsmaskinerna och annan trafik.