FILMEN: En fiktiv berättelse som handlar mera om paradiset och mindre om predikanten Maria Åkerblom
Marian paratiisi
Finland/Estland 2019
?????
Regi: Zaida Bergroth
Manus: Anna Viitala, Jan Forström
I rollerna: Pihla Viitala, Satu Tuuli Karhu, Saga Sarkola, Tommi Korpela, Elina Knihtilä
1:51 F12
Bedrägerier, meneder, misshandel, till och med mord antyds. Maria Åkerblom (1889-1981) drömde (såg i drömmen) att hon hade kontakt med de högra makterna. Redan som barn i Snappertuna.
På 1920-talet hade hon, nu i Gamlakarleby, fått en beundrarskara på åttahundra; bönder och arbetare. Men där fanns också sådana som ifrågasatte sekten, till exempel statsmakten och polisen.
Många (200) som sålt hus och hem eller gård var villiga att åka med mediet, hon som skrämde och tröstade med sina drömprofetior, till det förlovade landet där apelsinträden blommar.
Sällskapet kom aldrig längre än till Mejlans gård i Helsingfors. På 1930-talet var sekten, efter fängelsestraff, upplöst och en alkoholiserad Maria Åkerblom sysslade med hund- och grisuppfödning. Till sin död 1981, vägrande till det sista att träffa Gustav Björkstrand.
Tidigare biskopen, kulturministern och professorn Gustav Björkstrand har skrivit flera böcker (avhandling, biografi) om Maria Åkerblom och hennes sekt. Han hade gärna träffat den karismatiska (psykopatiska?) kvinnan, men nej.
Nu har han hjälpt till med fakta till filmens manus, skrivet av Jan Forström som tidigare samarbetat med regissören Zaida Bergroth (Skavabölen pojat och flera).
Filmen är fint regisserad, med förfinad smak och ovanligt god hand med skådespelarna.
Pihla Viitala är i titelrollen sval och sofistikerad, huvudkaraktären Salome spelas med ovanlig inlevelse av Satu Tuuli Karhu, likaså Saga Sarkola som gatflickan som kommer in från kylan och ser med nya ögon sådant som andra blundar för.
Filmen ”Marian paratiisi” handlar mera om ”paradiset” och mindre om Maria Åkerblom. Berättelse och händelser ses och tolkas via Salome, en tonårig flicka som lurats in i sällskapet på falska grunder.
Salome (så heter hon inte på riktigt, och hon är påhittad av manusförfattaren) vill att Maria ska vara hennes nya mamma. Vad hände med flickornas riktiga mödrar är ett av filmens olösta mysterier. ”Marian paratiisi” är en fiktiv berättelse, inspirerad av verkliga händelse och personer.
Eftersom Maria Åkerblom kunde läsa tankar vågade ingen ifrågasätta henne, alla i ”familjen” lydde henne blint. Hela livet levde Åkerblom på andras bekostnad.
Åkerblom hade en älskare, en gift man (Tommi Korpela). Hans fru låste de in i källaren. Den finsktalande älskaren arresterades tillsammans med Åkerblom, men kunde inte som Maria rymma hem, han försvann.
Den finsk/estniska filmen där alla talar finska är en snygg produktion med en trovärdig tidsanda. Engagemanget kunde ha varit intensivare, man får en känsla av att manusförfattaren är försiktig; inte vågar eller orkar ”ösa på”.
Filmens tempo (berättarstilen) är sävlig men ändå ställvis spännande. Mot slutet ser vi nästan action, tillfälligt.
Övriga premiärer
Joker
USA/Kanada 2019
Regi: Todd Phillips
Manus: Todd Phillips, Scott Silver
I rollerna: Robert De Niro, Joaquin Phoenix, Zazie Beetz
2:02 F16
Guldlejonet i Venedig 2019! Fem stjärnor av världens ledande filmkritiker! Filmen ”Joker” av Todd Phillips måste vara ett mästerverk!
Filmen ”Joker” är inspirerad av serierna om Barman, filmen gör seriefiguren till en riktig människa med mänskliga problem. Medelålders Arthur Fleck har en hjärnskada. Han försörjer sig som clown och vill bli stå upp-komiker. Men medmänniskorna behandlar honom illa; samhället behandlar alla fattiga illa. Nästa gång han blir misshandlad av de fina skjuter han, ty han har tillgång till en revolver. Därmed och därefter är han en psykopat och kan inget annat.
Filmen är onekligen i minsta detalj begåvat iscensatt, på alla områden. Huvudrollsinnehavaren Joaquin Phoenix gör så gott han kan och mycket till med det omogna manuset, texten som saknar vuxen humor och skärpa.
För undertecknad är filmens stil och moral motbjudande; det var en pärs att se alstret och obehaget består. Kan inte, vill inte ge ett betyg.
Vi ser kritiken av samhället Gotham City 1981 som är New York av i dag.
Och det är inte speciellt moget att jämföra filmen om clownen med Martin Scorseses ”Taxi Driver” .
Amazing Grace
USA 2019
?????
Regi: Alan Elliott, Sydney Pollack
Medverkande: Aretha Franklin, James Cleveland
Dokumentär
1:29 T
Soulmusikens drottning och gudmor Aretha Franklin spelade 1972 in en LP med gospelmusik i en baptistkyrka i Los Angeles. Med och inför publik. Warner Brothers gjorde film av konserten.
Oscarsbelönade Sidney Pollack var regissör; han hade ingen aning om vad han gav sig in på eller vad han förväntades göra med alla de tiotals kamerorna! Då för 47 år sedan gick det inte att klippa ihop de osynkroniserade filmsnuttarna; nu har datorerna gjort det omöjliga och vi får se en mycket annorlunda och extremt charmig musikdokumentär.
Mitt allt kaos med kameror i bild och kameramän som inte vet vad eller vem de ska filma eller var skärpan bör ligga ser vi, lyssnar vi till musik och sång, och körsång, som får kyrkans tak att lyfta och oss och publiken (Mick Jagger medräknad) i extas!
Regissörens fumlande (i bild han också när han springer omkring och försöker regissera) skapar en känsla av total närvaro; vi är med och upplever musikens tillkomst precis då när det händer; en tidsresa och en stor filmupplevelse. Lovordad varde Aretha Franklin. Pastor James Cleveland är ofta i bild, en välsjungande charmknutte och lika mycket filmens regissör som den avlönade regissören.
Dokumentären eller konsertinspelningen hålls inom kyrkans väggar under två kvällar. Det vill säga: inget talande huvud, inget arkivmaterial. Bara gudomlig sång, musik, extas. Och fantastiska människor och artister.
Krister Lindberg
lindbergfilm@gmail.com