Varför inte ta steget ut? Stäng allt fler bankkontor (det är ändå målet) och erbjud turnerande bankbilar och popup-banker som kommer nära kunderna
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
I USA testade konsumentskyddsorganisationen Consumer Financial Protection Bureau tusentals kreditkortskunder, som uppmanades regelbundet betala små uppköp med kontanter. Sex månader senare kunde forskarna konstatera att dessa människor faktiskt hade blivit återhållsammare
I Tyskland, det verkliga kontantlandet, finns samma rön. Här finns ändå också en annan faktor: Den tyska banktekniken blev på perrongen då den övriga utveckling steg på tåget på 1990-talet.
Hos oss har utvecklingen gått så långt att det redan finns platser där det inte går att betala helt vardagliga tjänster med mynt och sedlar. Det finns till och med kaféer som experimenterar med sådant.
I Sverige har de kommit ännu längre. På många loppmarknader – som traditionellt varit slantarnas och de små sedlarnas forum – himlar de flesta säljarna med ögonen om någon vill betala med kontanter.
Kan du inte svischa mig eller svajpa pengarna på något annat sätt?
Kontanterna försvinner ändå inte i ett huj. Det gör inte heller behovet att sköta traditionella bankärenden.
Allt är inte heller mobilt och tekniskt omvälvande, tvärtom. Aktia ska nu kombinera två traditionella serviceformer: kontantuttag och brevutdelning. Det är bara att meddela banken hur mycket man behöver, och så knackar brevutdelaren på din dörr efter några dagar.
I bakgrunden finns en kundenkät som tyder på att det finns ett stort intresse för en dylik tjänst. I och med att allt fler bankkontor stänger eller upphör med kontanthantering så är det väl inte konstigt om det finns de som ser det här som en bra ny möjlighet.
Aktia uppger att det också handlar om ett ”ansvarsarbete” som säkerställer att banktjänster finns till förfogande för alla.
Värdeförsändelserna kostar extra, såklart, men så gör det också om man ska ta sig långa vägar till närmaste bank eller bankomat.
”Tjänsten underlättar vardagen och sparar kostnader även i områden där avstånden är långa”, enligt Aktia, och tillägger att tjänsten minskar rusningen i kontor med kontanttjänster.
Den här nyheten kunde i praktiken handlat om vilken bank som helst. Den stora trenden handlar om att bankerna är på väg att bli helt osynliga. På 2000-talet har i snitt hundra bankkontor stängts varje år. Är de totalt ens tusen nu?
Dessutom känns just den här kontantmarknadsnischen marginell. Det går redan nu att lyfta pengar i flera mataffärer och betala räkningar i R-kiosker.
Dessutom: Hur är det med tryggheten? Servicefacket PAM protesterade tidigare mot förslaget om att butikskunder skulle få lyfta kontanter ur butikskassan. Mer pengar – större rånrisk, var tanken. Å andra sidan har väl kontanterna (och rånrisken) överlag ändå minskat i kassaapparaterna?
Knappast kommer väl heller brevbärarna att bli en rånarlockande målgrupp, trots att det ska gå att lyfta 3 000 euro i Kontanter hem-experimentet.
Den nya servicen löser inte heller den stora utmaningen, som gäller alla andra transaktioner. Många är inte uppkopplade, och kommer inte heller att bli det.
Varför inte ta steget fullt ut? Stäng fler kontor och erbjud kompletta mobila tjänster (utan Posten som mellanhand). Om bankbilar förr kunde köra omkring lite överallt, så varför inte nu? Och hast du mir gesehen: En andelsbank i norra Savolax tog i bruk en sådan redan ifjol, efter att ett litet kontor hade stängts. De anställda sägs också gilla att vara ute på turné då och då. Därtill finns det banker som testat olika popup-kontor.
Om nu finsk bankteknik är världsledande, som det sägs, så kunde väl bankerna också göra kundservicen till något helt nytt? Det handlar också om ärlighet. Bankerna vill stänga kontor, men gör det sakta, sakta... Varför förlänga pinan? Kan inte bankerna bara stänga kontor snabbare och ta i bruk bankbilar, i vilka man kan sköta de bankärenden som nu kan vara så jobbiga för många? Det kan väl inte bli dyrare än fysiska kontor?