Hållbar turism för klimatet
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
På uppdrag av min arbetsgivare, Yrkeshögskolan Novia, deltar jag i projektet Carbon Neutral Experience 2.0, som startade i december 2023. Målet är att främja koldioxidneutral turism i Nyland med förhoppningen att turistsektorn ska vara koldioxidneutral till år 2030.
I projektet strävar företag och kommuner från Nyland efter att uppnå märket Sustainable Travel Finland (STF), som tillhandahålls kostnadsfritt tack vare projektet.
STF är nära kopplat till Glasgows klimatdeklaration, vilket innebär att utsläppsminskningar görs internationellt för att bekämpa klimatförändringarna.
Exempelvis har Valo Hotel & Work i Helsingfors och Ravintola Tila i Sibbo redan erhållit märket. Enligt företagsrepresentanterna har detta märke haft en positiv effekt på verksamhetens hållbarhet samt på trivseln på arbetsplatsen.
Vad är då Novias roll i projektet Carbon Neutral Experience 2.0? För det första är Nyland en del av Novias verksamhetsområde, med Campus Raseborg beläget i västra Nyland.
För det andra har Novia tidigare varit engagerat som utbildare inom turismnäringen och besitter expertis inom området. För det tredje är Novia specialiserat på entreprenörskap, agila metoder och designtänkande i Åbo.
Turismen har blivit en eftertraktad finsk trendprodukt och sysselsätter över 150 000 personer i Finland. Det är därför viktigt att företag och kommuner lär sig och utvecklas mot hållbara verksamheter för att motverka klimatkrisen.
Novia har planerat ett projekt för turismföretag och destinationer för att främja förändring med den så kallade Change Boost-metoden.
Inom turistnäringens utbildningar formuleras företagens och kommunernas ansvarskommunikation och marknadsföring gemensamt. Även om vi ofta agerar ansvarsfullt, glöms budskapet ibland bort.
Finansiell rapportering förnyas också, och i framtiden måste företag och samhällen veta hur man publicerar finansiell information som visar hållbara verksamheter. Rapporteringen förändras kontinuerligt, vilket innebär att man måste hålla sig uppdaterad och till och med vara proaktiv.
Det är också viktigt att designa nya lönsamma tjänster och produkter för att stärka konkurrenskraften. Hackathon-metoder, såsom "challenge learning", används för detta ändamål, där team agerar agilt och snabbt testar om tjänsten har potential att lyckas.
Projektet pågår till sommaren 2025 och finansieras av Nylands förbund (AKKE).
Här kan du läsa fler kolumner av Reija Anckar.