"Tja, det är väl bara för henne att köpa sej en bank"

blå botten med vit text där det står ÅU debatt
Publicerad:

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Bankservice. Min (myndiga) dotter vill byta bank. Hennes kriterier för den nya banken är att den ska vara liten och finlandssvensk. Naturligt föll tankarna både hos henne och mej, på Ålandsbanken.

Eftersom hon känner sej lite osäker i bankärenden, lovade jag gå med henne till banken och diskutera. Jag var intresserad själv också, i och med att jag också tänkt byta bank.

Enligt dagens melodi tog jag kontakt med kundtjänsten för att boka ett möte i den lokala banken i Åbo.

Jag tog först emot ett mejl, där man konstaterade att inga enskilda tjänster, typ simpla saker som bankkonton öppnas, utan Ålandsbanken handhar endast helheter. Eftersom jag var osäker på om jag förstått rätt, ringde jag ännu kundtjänst för säkerhets skull.

Där fick jag höra att eftersom min dotter inte hade nämnvärda placeringar att komma med, var banken inte intresserad av att etablera ett kundförhållande med henne. Däremot, skulle jag flytta över mina bankärende till Ålandsbanken, då kunde hon på nåder få följa med.

Fattiga göre sej icke besvär, var ett mycket tydligt meddelande.

Min dotter (och många med henne) var förstummad över detta mottagande.

Hon må vara 19 år nu, med ringa förmögenhet (det sades aldrig med hurdana placeringar man kunde få ansöka om att bli kund hos Ålandsbanken), men hon har stora planer för framtiden.

Hon var intresserad av att öppna ett sparkonto, hon har de facto en del placeringar, snart kommer studie - och bostadslånen.

Av intresse frågar jag mej: hur har ni tänkt få nya kunder Ålandsbanken?

Vi har naturligtvis spridit denna fullständigt absurda historia vida omkring, också till dem, som sannolikt skulle fylla Ålandsbankens kriterier för kundförhållande.

Nå, det hjälps väl inte annat för dottern än att köpa sej en bank, som en annan person med stark Ålandsanknytning i tiden gjorde.

Pia och Kia-Isabella Kallio

Publicerad: