En Korpobos syn på tidtabellerna på färjepasset mellan Nagu och Korpo – "Ibland är det faktiskt så att två minuter är avgörande för att hinna till turen"

blå debattvinjett nere till vänster i bilden, gul landsvägsfärja bakom
Publicerad:

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Skärgårdsförbindelser. Jag vill börja med att rikta ett stort tack till färjepersonalen. Varje gång jag har beställt färjetur har färjepersonalen varit mycket trevlig och tillmötesgående på alla sätt. Det uppskattar jag stort!

När den nya hybridvajerfärjan togs i bruk skedde det stora förändringar i tidtabellerna mellan Nagu och Korpo. Kapaciteten är större, men vi som bor och är verksamma i skärgården behöver samma mängd turer som förut.

Det är många som har konstaterat att turerna i vintertidtabellen är färre än i förra årets tidtabell. Det är en stor förändring för företagen som behöver frakta och ta emot varor samt för personer som vill pendla smidigt till och från jobbet. Det är också en kostnadsfråga då transportföretag står vid färjestranden och väntar.

Om man ska åka många färjepass till jobbet så hjälper det inte att åka fem minuter tidigare hemifrån. Det är färjetidtabellerna som ska vara synkroniserade så att trafiken löper smidigt.

Jag tycker att den gamla färjans tidtabell fungerade bra.

I den gamla tidtabellen fanns t.ex. turer som 20.52 från Nagu, men dessa ändrades för att det skulle vara enklare att komma ihåg avgångstiden.

Men ibland är det faktiskt så att två minuter är avgörande för att hinna till turen då man först har åkt över från Pargas till Nagu.

Dessutom bör beaktas att hybridfärjornas överfart är, enligt min erfarenhet, långsammare än de gamla.

Ett exempel: På vintern när det är halt hinner man t.ex. inte med 20.15 från Pargas och nya tidtabellens 20.50 från Nagu. På vintern gick följande tur 21.20 och ofta är man nere i Pärnäs kl. 20.51 eller 20.52. Med gamla tidtabellens 20.52 hann man köra över Nagu även vid halt väglag.

Det är just det här, små ändringar som medför en lång väntan på nästa tur, som jag tror att har skapat en stor irritation bland oss som ofta använder färjan.

Ett annat exempel, nu från vårtidtabellen: Nagu–Korpo 8.05, Korpo–Nagu 8.10, Nagu–Korpo 8.15, Korpo–Nagu 8.20 (det finns flera liknande).

Överfarten tar 5–7 minuter, utöver det ska färjan lastas av och på. Turer med fem minuters mellanrum är inte möjliga i praktiken.

Vår vardag är beroende av färjorna.

När vi ska åka någonstans planerar vi utgående från dem. Det finns inte alltid en "plan B".

Vi förväntar oss att smidigt och kostnadseffektivt kunna transportera både oss själva och våra varor.

Så är inte fallet nu, det finns för många turer som antigen leder till att man måste köra med hjärtat i halsgropen över Nagu eller så missar man färjan med 1–2 minuter och så väntar man i värsta fall 40–60 minuter på nästa tur.

Turerna som går med fem minuters mellanrum skapar förvirring då tidtabellen är omöjlig att hålla.

Trafiken måste löpa smidigt, det gjorde den tidigare, även då beaktades personalens lagstadgade pauser, kollektivtrafik, förbindelsebåtar mm.

Det måste gå att justera, jämna ut och rätta till tidtabellerna enligt behov.

Jag hoppas att inkommen respons via hemsidan och via övriga kanaler tas i beaktande. En ny färja och en ny tidtabell behöver "köras in". Tillsammans får vi det att fungera, genom att justera och finslipa, kanske utgå från den gamla tidtabellen och färjepersonalens erfarenheter samt att anpassa laddningstiderna.

Färjetrafiken finns ju till för oss användare och är en väsentlig del av vår landsväg. Vi ska kunna lita på att vi smidigt kommer fram.

Erika Silventoinen

Publicerad: