Att äta en elefant – Åbos politiker har insett att spårvagnen inte blir av om man överlåter beslutet åt stadens befolkning

Åbo Underrättelsers logo
Publicerad:

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Spårvagn i Åbo. De flesta känner väl till hur man ska gå till väga när man ska äta en elefant. Man tar en liten bit i gången. Det är det som vissa politiker i stadens ledning nu håller på med när det gäller byggandet av spårväg i Åbo.

Man har insett att det inte kommer att realiseras om man överlåter beslutet åt stadens befolkning. Det gäller alltså att driva saken så långt så att det inte längre går att backa när det hålls nästa kommunalval i april 2025. Den senaste biten i elefantätandet är att nu skicka trafiknämnden på en semesterresa till Berlin i Tyskland, uppskattad kostnad 39 000 euro.

Det gäller att ”smörja” trafiknämndens tveksamma politiker.

Bit för bit rullar projektet vidare.

Om Tammerfors har spårväg så måste vi också ha det.

Jalle Ahlbäck hade en uttömmande insändare om varför spårväg är högst olämplig för Åbo. Han skrev bland annat följande: Åbo står på en lerplatta. Det kommer att kräva ett dyrt och omfattande pålningsarbete. Bebyggelsen i Åbo är utspridd relativt jämnt runt hela staden så att en eller flera spårvägslinjer endast kan betjäna en liten del av befolkningen. Det är mycket mycket trångt i stadens centrum vilket gör att byggandet av spårväg genom centrum blir oerhört problematisk. Ska affärerna i centrum igen utsättas för långa nerstängningar och trafikproblem så finns nog inga affärer kvar när spårvägen nån gång är klar.

Man ska komma ihåg att när man börjar presentera kostnadsberäkningar att det inte kommer att räcka med en enda linje från Kråkkärret till hamnen utan när man börjat bygga så kommer det att behövas minst tre linjer. Vi talar alltså om enorma kostnader.

Men för att få projektet att gå igenom kommer man väl att använda samma taktik som med Logomobron, man presenterar en helt orealistisk kostnadsbudget som man sen lappar på med den ena tilläggsbudgeten efter de andra.

Och som bekant så har vi ännu inte på långa vägar sett slutsumman för Logomobron.

Med lite is i magen och med hjälp av AI (artificiell intelligens) kan vi få både billigare och flexiblare lösningar om några år.

Kaj Sundqvist

Publicerad: