Exceptionellt lång färjkö - "Aldrig varit med om liknande sedan 60-talet"

Ingen bro i sikte. ÅU-foto
Publicerad:

Vid åttatiden på söndagskvällen var kön till färjfästet i Prostvik i Nagu cirka sju kilometer lång när midsommarfirarna skulle tillbaka hem från skärgården.

Tomas Jansson berättar att kön sträckte sig ännu en bit längre från avtaget till Käldinge när han skulle köra hem.

- Jag har hängt i skärgården sedan 60-talet och har aldrig upplevt något liknande. Det är nog alla tiders rekord, säger Jansson.

- Men jag vet inte hur länge kön tog, för vi svängde om och spenderade natten i Nagu.

Vid halv tiotiden på kvällen var kön fortfarande flera kilometer lång.

Mats Rosin, vd på Finferries som ansvarar för färjtrafiken, säger att allt löpte som det skulle under helgen. Det fanns inget strul med färjorna som skulle ha orsakat den exceptionellt långa kön.

Flera läsare har undrat varför bara två färjor, Elektra och Sterna, var i användning under midsommarhelgen. Tidigare somrar har en extra färja, Odil, satts in under extra livliga sommarhelger.

Rosin förklarar att det beror på kontraktet med Närings- trafik och miljöcentralen (NTM-centralen) som är uppdragsgivare och bestämmer kapaciteten.

I och med att den större färjan Elektra togs i bruk förra sommaren har Sterna och Elektra en större kapacitet än de äldre färjorna Sterna, Falco och Odil tillsammans. Därför har NTM-centralen beslutat att Elektras och Sternas kapacitet räcker.

Elektra togs i bruk strax innan midsommar förra året. Då var undantagsvis hela fyra färjor i bruk under midsommarhelgen.

Då ännu beställde NTM-centralen en extra färja för helgen.

- Jag tog beslut om att för säkerhets skull också ha en fjärde färja i bruk om det skulle hända något med Elektra som var helt ny, säger Rosin.

Artikeln uppdaterades klockan 12.02 med information om antalet färjor som var i bruk under midsommarhelgen och kommentar om detta av Finferries vd Mats Rosin. 

Publicerad: