Välfärdsområdets arbete med svenskan pågår – Bo Grönholm får svar på sin insändare här

Åbo Underrättelsers logo
Publicerad:

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Välfärdsområdet och svenskan. Svar till Bo Grönholm (insändare i ÅU 19.1.2023).

Tack för er respons. Först och främst är det fint att höra att själva besöket förlöpte väl och att Egentliga Finlands välfärdsområdes (Varhas) responskanal var lätt att hitta.

Varhas gemensamma kanaler för kundrespons har byggts upp med högt tempo från slutet av förra året. Målsättningen har varit att skapa omfattande, lätthanterliga och mångsidiga responskanaler för alla som använder Varhas service.

Responssystemet gäller alla Varhas tjänster och det byggs upp så att det fungerar på tre olika språk (finska, svenska, engelska).

Arbetet är dock inte ännu helt slutfört.

Det kommer att finnas stora affischer där Varha har verksamhet och på affischerna ber man om respons. Man styr bland annat till responskanalerna som fungerar på Varhas webbsidor.

Affischerna kommer att placeras nära responsautomaterna och på dem finns det en begäran om kundrespons, vilket har uttryckts med lika stor font på finska och svenska.

På det här sättet säkerställer vi att våra kunder observerar responsautomaten och får veta att man genom denna kan meddela oss om våra tjänster och kundupplevelsen.

Den responskanal som fungerar på Varhas webbsidor är under kontinuerligt arbete med tanke på de olika språkversionerna.

Frågorna fungerar på svenska, men översättningen av Varhas organisationsträd och verksamhetsställen är inte färdig.

Man strävar efter att få översättningarna klara med en så snabb tidtabell som möjligt.

Reformen av social- och hälsovården och Varhas verksamhets inledning har varit en omfattande ansträngning, där vi i första hand har behövt säkerställa att servicen till våra kunder kan garanteras.

När det gäller kommunikation kommer vi i fortsättningen att göra vårt bästa för att materialen visuellt presenteras lika på finska och svenska.

Maria Roos Kommunikationsdirektör, kommunikationstjänster

Karoliina Luukkainen Ledande sakkunnig, tjänsterna för främjande av välfärd och hälsa Teamet för kundrespons i Varha

Publicerad: