Mindre alkohol går åt på Rekom Groups krogar i Åbo i januari – studielivets fester håller ångan uppe på Skärgårdsbaren

Maria Thölix
drink, bar, krog
Rekom Groups alkoholförsäljning leder till kortare öppettider i Åbo. För Skärgårdsbaren är det lugnast på sommaren. Alkoholfria trenden och längtan efter vackra drinkar fortsätter öka.
Publicerad:

Januari är krogarnas tystaste tid. Det säger Mikki Lahtinen, krogjätten Rekom Groups chef i Finland. Rekom Group har fem barer i Åbo.

– Antalet besökare och även köpta alkoholdrycker minskar märkbart. Februari är också en lite tystare månad men januari är allra tystast, säger Lahtinen.

Att mindre mängder alkohol säljs på krogarna i januari i landet syns tydligt i Valviras statistik.

Coronapandemins restriktioner och restaurangstängningar rörde dock till siffrorna. Det senaste året som ger en korrekt jämförelse mellan skillnaderna i försäljningen under de olika månaderna är 2019, enligt Maras chefsekonom Ari Peltoniemi.

Det var det senaste året då läget var ”normalt”.

Då såldes 332 liter 100-procentig alkohol på krogarna i januari. Det är den lägsta siffran på hela året.

I december såldes 431 liter.

Statistiken toppas i juli med 591 liter. Juni är månad nummer två: då såldes 489 liter.

– I tabellen ser man att januari och februari är den lugnaste tiden när det gäller alkoholförsäljning på restauranger. Skillnaderna jämfört med andra månader är dock inte alls lika stora som till exempel då det gäller Alkos försäljning, säger Peltoniemi.

Alkos försäljning brukar också minska kraftigt i januari.

Arkiv/Annina Suominen
folk i kö
Kroglivet i Åbo har sina dalar och toppar, här en arkivbild i Aurabacken där Rekom Groups Heidi´s Bier Bar och Skärgårdsbaren ligger.

På grund av minskat intresse för krogliv under den ”vita månaden” har Rekom Group något kortare öppettider och en av krogarna håller stängt på söndagar och måndagar.

Kan du säga mer om exakt hur mycket mindre alkohol som säljs på era krogar i Åbo i januari?

– Det går inte att säga en exakt siffra, då vi inte kan jämföra med år 2019 som var det senaste normala krogåret. År 2019 hade vi inte heller lika många barer i Åbo. Men det är ett tydligt bortfall, säger Mikki Lahtinen.

Brickor med shots mindre populärt hos unga

För Skärgårdsbaren i Åbo infaller de mest tysta månaderna på sommaren.

– Då åker finlandssvenskarna bort från Åbo ut i skärgården och studielivet har en paus, säger Nikolai Sumelius, vd.

– Januari är inte egentligen en dålig månad för oss. Efter stora helger som vappen och nyår brukar det vara tystare i något veckoslut efteråt. Skärgårdsbaren är en studerandebar, det tas in många i nattklubben medan det är lite lugnare på restaurangsidan i januari.

Den långvariga trenden med att välja alkoholfria alternativ märks i Alkos statistik och också allt mera på barerna.

Rekom Group har ett större utbud och intresset för dem ökar, enligt Mikki Lahtinen. Detsamma märks på Skärgårdsbaren.

– Vi säljer mera alkoholfri öl och allt flera frågar om alternativ. Går man tillbaka tio år i branschen så ser man att unga människor allt oftare väljer trendiga drinkar. Det är sällan vi säljer brickor med shots till unga längre, det är oftare personer i åldern trettio plus som beställer det, säger Sumelius.

Brickor med shots säljs inte så ofta på studerandefester, däremot nog på företagsfester.

Däremot har det blivit lite mer populärt att beställa in en flaska sprit i en hink med is till ett privat bås och själv hälla upp shots ur den. Det är möjligt efter en lagändring 2018.

Reporter
Publicerad: