Riksdagskandidater och Entimmeståget – "meddela vad ni tycker så vi vet vem vi inte ska rösta på"

Åbo Underrättelsers logo
Publicerad:

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Entimmeståget. Snart ska vi rösta igen och jag vill veta hur kandidaterna i Åbo ställer sig till ökad skuldsättning med storhetsvansinniga och miljöskadliga projekt.

Åktiden för Entimmeståget Åbo–Helsingfors blir cirka 1 timme 22 minuter (78–86 minuter). Dagens tågförbindelse har en åktid på 1 timme 49 minuter. Tidsbesparingen blir endast 27 minuter. Ni som anser att planeringen ändå bör fortsätta, meddela detta i en insändare så jag och många andra vet vilka vi inte ska rösta på.

Tiden är relativ. Jag pendlade några år från Kristinestad (inte varje dag). Åktid runt fyra timmar med buss om man måste byta buss i Raumo. Men man skulle dessutom cykla i nattmörkret åtta km till Lålby där vissa turer stannade, samt i Åbo knalla från busstationen till jobbet. Jag lärde mig att korrigera tenter och läsa rapporter i bussen.

Pendlare på Helsingforståget sitter ofta med laptop och kaffe. Tyvärr saknas det en kabin dit man kan gå och ringa ett samtal. Detta skulle inte kosta mycket att åtgärda. I Karis stiger det på många som pendlar till Helsingfors, även från Hangö och Ekenäs.

Till åktiden måste adderas tiden det tar att åka till och från ändstationerna. Bor man till exempel i Uittamo och jobbar i Nordsjö, tar det cirka 23 minuter i Åbo med buss till järnvägsstationen och cirka 30 minuter i Helsingfors med metron. Total åktid i dag 2 timmar 42 minuter, men med "entimmes"-tåget blir det 2 timmar 15 minuter.

Men restiden innehåller även promenadtid. Bussen stannar knappast vid din ytterdörr och du måste gå från tåget till metron och från metron till jobbet.

Jobbar du längre borta från metrostationen måste du även åka matarbuss.

Dessutom passar inte tidtabellerna för lokaltrafiken perfekt, man måste också vänta.

Så 15 minuter till på på restiden till jobbet är väl minimum. Alltså uppskattad total restid till jobbet i dag 2 timmar 57 minuter och med "entimmes"-tåget 2 timmar 30 minuter.

Att köra bil hemifrån till firmans parkeringsplats i Nordsjö tar 1 timme 55 minuter. Till Aalto-universitetet i Esbo kör man på en och en halv timme. Jag känner några som därför pendlar till Helsingfors med bil, även med elbil.

Det enda som krävs är att hålla sig vaken och nykter. Man kan lyssna på radio Vega medan man kör. Tågets fördel är att man kan jobba eller vila. Arbetstidtabellerna passar emellertid alltid för bilkörning, men sällan med tågtidtabellerna.

Miljöargumentet är det dummaste av alla argument för "entimmes"-tåget, man lär få skurra av och an i ett par hundra år innan all betong, stål, dieselolja, dynamit, elektricitet och skogsskövling som mammutbygget kräver är kompenserat.

Dessutom minskar passagerarunderlaget som redan tidigare är för litet när barnfödandet minskar och distansarbete blir vanligt. Det är ingen trängsel överhuvudtaget på dagens tåg till Helsingfors, och tomt blir det även på "entimmes"-tåget.

Till råga på allt kommer VR inte längre att ha råd med tät trafik även på kustbanan. Nyland med alla finlandssvenskar riskerar hamna i offside. Tänk på det, SFP!

Jarl Ahlbeck

Publicerad: